• slider6

Sztuka wydajniejszej nawigacji w otwartych akwenach

bojkaJeśli podczas pływania w otwartym akwenie nie potrafisz pływać z punktu A do B w linii prostej, niewątpliwie stracisz cenne minuty d swoich rywali i dodatkowo będziesz musiał zużyć więcej energii by ukończyć ten etap zawodów czy treningu. Dobra nawigacja nie jest niestety łatwą rzeczą do opanowania, a jej doskonalenie może potrwać.

Z głową zanurzoną w zimnej wodzie i masą pływaków wokół ciebie, trudno jest określić dokładny kierunek płynięcia. Wystarczy stanąć na brzegu podczas odbywających się zawodów triathlonowych by zobaczyć jak wielu pływaków ma problem z płynięciem w linii prostej. W artykule przedstawiamy kilka prostych sposobów byś nie był jednym z nich.

1. Sprawdź przebieg swojego treningu

Większość zegarków posiadających lokalizator GPS, pozwala na nagrywanie treningu w otwartych akwenach i późniejszą analizę na komputerze. Sprawą kluczową jest tuaj umieszczenie odbiornika nad linią wody. Taki zabieg zminimalizuje możliwość utraty sygnału gps i dokładność pomiaru. Analiza na komputerze pozwoli ocenić czy pływamy prosto. Wyniki mogą być bardzo ciekawe. Wczesna diagnoza problemu na treningu pozwoli na poprawę tego elementu i ostatecznie lepszy wynik na zawodach.

plywanie zapis gps

2. Nie przestawaj oddychać

Podczas pływania w wodach otwartych bardzo ważne jest regularne podnoszenie głowy by zobaczyć, w którym kierunku płyniemy. Kluczem jest jednak zrobienie tego bez zakłócania oddychania. Najlepszy moment na wychylenie głowy to moment tuż przed kolejnym cyklem oddychania. Jeśli masz zamiar oddychać na lewą stronę, podnieś oczy ponad powierzchnię akcentując silniejszą pracę lewej ręki. Podnieś głowę na tyle, aby oczy znalazły się ponad wodą. Następnie obrócić głowę w lewo i zaczerpnij powietrze. Analogicznie sytuacja wygląda w przypadku oddychania na stronę prawą

3. Płynięcie w linii prostej

Jeżeli praca twoich rąk nie jest symetryczna istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że nie będziesz płynął w linii prostej. Jest to typowy problem wśród pływaków, którzy oddychają tylko na jedną stronę. Taki sposób oddychania powoduje, że ręka po której stronie oddychamy będzie wykonywała inny ruch niż w przypadku reki na którą nie oddychamy. Rozwiązaniem jest, nauka oddychania dwustronnego, najlepiej co trzy cykle. Tak jak w przypadku innych elementów techniki pływackiej oddychanie również jest kwestią rutyny.

4. Bądź czujny

Pływanie tuż za nogami innego konkurenta lub obok jego bioder daje przewagę około 10 procent, ponieważ woda generuje wtedy mniejszy opór. Może się jednak okazać, że zyski będą mniejsze od strat jeśli zawodnik przed nami nie będzie płynął prosto. Jeśli płyniemy za innym zawodnikami, należy pamiętać o kontrolowaniu kierunku. Być może szybciej będzie płynąć w samotności.

5. Wybierz punkt orientacyjny

Większość zawodów w otwartych akwenach jest oznaczonych przez boje. Niestety podczas zawodów płynąć w tłumie innych pływaków mogą być trudne do zauważenia. Dobrym pomysłem jest wybranie sobie innego bardziej widocznego punktu np. na brzegu. Po dopłynięciu do boji należy obrać sobie inny punkt. Wystarczy upewnić się, że jest to właściwy punkt i kierować się w jego kierunku. Taki system znacznie ułatwia nawigowanie w wodzie, a dodatkowo oszczędza niepotrzebnego stresu i straty czasu.

nawigacja

6. Zaopatrz się w dobre okulary pływackie

Dobra widoczność to element konieczny do pływania w wodach otwartych. Zacznij od wyboru okularów, które nie będą przeciekać i parować. Następnie upewnij się, że masz odpowiedni odcień szkieł. Wiele triathlonów zaczyna się o świcie, kiedy słońce świeci nisko nad horyzontem. Jeśli nosisz okulary, dobrym pomysłem jest zakup szkieł korekcyjnych. Jest to co prawda większy wydatek ale komfort pływania będzie bardzo duży.

Praca na treningu w basenie

Sesja 1

Przepłyń w basenie odcinek 200m kraulem najlepiej w płetwach. Staraj się wkładać ręce do wody w taki sposób by palce wskazywały na środkowe kafelki na przeciwległym brzegu basenu. Taki trening pozwoli poprawić pływanie w linii prostej

Sesja 2

Staraj się trenować oddychanie dwustronne. Wplataj w swoje pływackie treningi 8x50m kraulem z 30sek odpoczynkiem, oddychając co trzy uderzenia. Skup się na wydychaniu powietrza pod wodą.

oddychanie