Trening siłowy w triathlonie - Mity i Fakty
  • slider6

Trening siłowy w triathlonie - Mity i Fakty

silownia w triathlonie1Z pewnością wielu z was zadaje sobie pytanie czy przy tak dużej objętości treningowej w dyscyplinie jaką jest triathlon warto i powinno się stosować trening siłowy jako dodatkową jednostkę. Trening siłowy może poprawić twoją formę triathlonową i zapobiec urazom - ale bardzo łatwo jest popełnić wiele błędów prowadzących nas w złym kierunku.

 
Podczas pracy na konkretnych partiach mięśni, rozwijając je w specyficzny sposób, możesz doprowadzić do ich ekonomiczniejszego i bardziej efektywnego wykorzystania. Treningi siłowe powodują znaczne wzrosty siły poszczególnych partii mięsni i ich pracę na wyższym poziomie przy takim samym zmęczeniu. Znając swoje ciało i jego możliwości siłowe, możesz szybko wyczuć, kiedy potrzebujesz korekty pozycji ciała, a do tego jesteś w stanie ocenić szybciej podatność na kontuzję. Trening siłowy często, jest obszarem treningu triathlonowego źle rozumianym lub ignorowanym. Poniżej przedstawiamy kilka mitów i ciekawostek dotyczących treningu siłowego w triathlonie.

1. Trening siłowy spowoduje, że przybiorę na masie i będę większy.

Trening siłowy może powiększać mięśnie – proces znany jako przerost. Okazuje się, że wcale musi tak być. Wszystko zależy od tego jaki trening wykonujemy. Ogólnie rzecz biorąc, jeśli pracujesz na większej masie i na mniejszej liczbie powtórzeń, będziesz miał tendencję do przyrostu. I odwrotnie, jeśli zachowasz umiarkowany poziom podnoszonych ciężarów i wykonasz dużą liczbę powtórzeń każdego ćwiczenia, możesz poprawić siłę i wytrzymałość mięśni bez odczuwania znaczącej poprawy wielkości mięśni. Wybór należy do Ciebie.

2. Trening siłowy spowoduje, że będę mniej elastyczny

Zawodnicy, którzy mają nieelastyczne, rozbudowane mięśnie są zazwyczaj określani mianem mięśniaków czy koksów. Posiadając bardzo rozbudowaną masę mięśniową, bez odpowiedniego dbania o swoje ciało powodujemy, że nasze mięśnie są sztywne i nie elastyczne. Mimo to, nie do końca prawdziwą teorią jest fakt, że trening siłowy prowadzi do skrócenia ścięgien i więzadeł lub utraty ich giętkości. Prawda jest taka, że sportowiec albo rozciąga się i jest elastyczny, albo odpuszcza ten ważny element treningu i jest sztywny. Trening siłowy nie oznacza bycia nie elastycznym bądź elastycznym.

3. Muszę iść na siłownię, aby używać sztangi i maszyn

Te opcje treningu z pewnością mogą być skuteczne, ale jest więcej niż jeden sposób na odpowiednią pracę nad swoim ciałem na siłowni. Nie musisz odwiedzać siłowni i używać urządzeń mechanicznych w celu treningu wytrzymałości. Z minimalną ilością sprzętu, możesz zrobić wszystko, co musisz zrobić. Niemal w każdym miejscu możesz wybrać piłki, gumy i hantle i zrobić bardzo intensywny trening siłowy.

4. Mięśnie zamieniają się w tłuszcz, jeśli przestaniesz podnosić ciężary

Mięśnie nie mogą przekształcić się w tłuszcz tak samo jak ołów nie może stać się złotem - są to różne rodzaje tkanek. Ale jeśli masz w zwyczaju jeść więcej, aby wspierać dodatkowe spalanie kalorii, które trening siłowy zapewnia, to pamiętaj aby wrócić do poprzedniej ilości jedzenia kiedy skończysz odwiedzać siłownię, bo te dodatkowe kalorie mogą być przechowywane w postaci tłuszczu. Nie dlatego, że przestałeś stosować trening siłowy, ale dlatego, że spożywasz więcej kalorii, od tych, które spalasz.

5. Ćwiczę Jogę. Czy to nie wystarczy?

Nie, niestety nie. Mimo, że wiele form jogi buduje wielką siłę rdzenia, poprawia równowagę, siłę i elastyczność funkcjonalną, to joga nie jest substytutem dla pełnego, ukierunkowanego programu treningu siłowego. Istnieją różne sposoby treningu wytrzymałości. Za pomocą własnego ciała jako opór, i tutaj joga działa, i jest świetnym sposobem, aby budować siłę odpowiednią dla triathlonu, ale to tylko jedna z dostępnych opcji. Na przykład, joga nie naśladuje poszczególnych faz ruchu wykonywanych w triathlonie, a do tego nie angażuje wszystkich grup mięśniowych wykorzystanych w tym sporcie. Jednakże, jeśli aktualnie odbywasz zajęcia jogi nie ma potrzeby byś z niej rezygnował, ponieważ przynosi bardzo wiele korzyści, a do tego odpręża.