• slider6

12 tygodni do zawodów - systematyczność kluczem do sukcesu

triathlon trening 12tygNajgorszą rzeczą dla poważnego sportowca są pominięte treningi. Trudno ścigać się, jeśli masz wiele zer w swoim kalendarzu treningów.

Dbanie o regularność treningów jest bardzo ważne w okresie budowy, 12 tygodni przed Twoim najważniejszym wyścigiem. Nie możesz sobie teraz pozwolić na krok w tył. Odzyskiwanie kondycji w ciągu ostatnich 12 tygodni jest bardzo trudne głównie ze względu na brak czasu.

Finalne 12 tygodni

Jeśli wykonujesz 12 treningów tygodniowo oznacza to, że po odliczeniu 21 dni (na redukcję obciążenia przed zawodami) pozostało Ci 36 treningów w każdej dyscyplinie. Jednak przynajmniej połowa z nich będzie regeneracyjna. Więc w praktyce zostało Ci jakieś 18 właściwych treningów poprawiających Twoją wytrzymałość podczas pływania, jazdy na rowerze i biegania. Jeśli przeprowadzasz 2 kluczowe treningi dla każdej dyscypliny w tygodniu, każdy oznacza 5% twojej potencjalnej kondycji. Pomiń tydzień treningów a stracisz 10% swojej potencjalnej kondycji, nie wliczając w to lekkich treningów pomagających utrzymać bazę tlenową. Tak naprawdę, więc tracisz więcej niż 10% swojej kondycji. Jest to bardzo dużo, bardzo ciężko będzie Ci to nadrobić o ile w ogóle będzie to możliwe. Jeśli jesteś w dobrej formie, a powinieneś pod koniec okresu bazowego w czasie przygotowań do ironman’a, Twoja kondycja rośnie mniej więcej o 0,3% na każdą godzinę treningową. Nie jest to dużo. Lecz popatrzmy na straty, tracisz 2% kondycji poprzez jedną pominiętą godzinę treningową. Odrobienie strat przez jedną pominiętą godzinę zabiera około 5-6h treningów.

Regularność treningów jest bardzo ważna, kiedy wejdziemy w okres ostatnich 12 tygodni przed startem. Jest bardziej ważna niż ich objętość, czas trwania intensywność czy cokolwiek innego. Lepiej dla Ciebie abyś wykonywał regularne słabe treningi niż nieregularne mocne. Ale pamiętajmy, że sercem regularnych treningów jest ich stopniowanie, o czym wielu sportowców zapomina. Musimy stopniować intensywność naszych treningów i nigdy nie pomijać okresu regeneracji. Stopniowanie treningów pomoże nam uniknąć kontuzji.

Unikajmy roztrenowania

Kiedy w naszym treningu wystąpi kilkudniowa lub kilkutygodniowa przerwa tracimy kondycję i następuje roztrenowanie. Nie jest to nic dobrego. Oznacza to, że cała kondycja jaką wypracowałeś ciężką pracą legnie powoli w gruzach. Nic na to nie poradzisz. Po przerwie możesz potrzebować zacząć treningi od nowa. Wielu sportowców doświadcza tego 2-3 razy w sezonie, i przez to nie są w stanie wyciągnąć z siebie pełnego potencjału. Bądźmy realistami. Jest bardzo prawdopodobne, że pominiesz chociaż jeden trening w czasie 12 tygodni. Życie staje czasem nam na drodze. Problem występuje gdy często zdarza nam się pominąć trening lub duże jego fragmenty. Lekcja której powinniśmy się nauczyć to to, iż, aby osiągnąć najlepsze rezultaty musimy trenować systematycznie. I kluczem do systematyczności jest stopniowanie intensywności treningów. Unikajmy dużych skoków czasu treningu, jego intensywności i częstotliwości. Za dużo, za szybko oznacza najczęściej klęskę podczas zawodów. Ale jeżeli będziesz trenował systematycznie i stopniowo, możemy Ci zagwarantować, że Twój wyścig będzie udany.