• slider6

Szybkie wyjście z wody - zysk cennych sekund

Po przebiegnięciu linii mety przychodzi czas na analizę wyników i tego co należy poprawić. W tym artykule zajmiemy się często niedocenianym aspektem treningu jakim jest opuszczenie etapu pływackiego i jak najszybsze znalezienie się w strefie zmian T1. Często okazuje się, że właśnie podczas przejścia z etapu pływackiego do strefy zmian tracimy cenne sekundy tak bardzo potrzebne podczas końcowego sukcesu. Poniżej przedstawiamy kilka rad jak szybko wyjść z wody i kontynuować zawody.

Pracować nogami mocniej.

Podczas ostatnich kilkuset metrach  zacznij pracować nogami trochę mocniej by krew ponownie spłynęła do Twoich nóg. Oczywiście staraj się utrzymać dobrą technikę pracy nóg tj. praca z bioder bez zginania kolan. Taki pozornie prosty zabieg powinien pomóc twoim nogą lepiej pracować w biegu do strefy zmian, a do tego szybciej wejdziesz w odpowiedni rytm pedałowania.

Płyń prawie do samego brzegu

Wielu triathlonistów przed wyjściem z wody zaczyna biec gdy to tylko możliwe. To oczywiście kuszące rozwiązanie by biec już w wodzie gdy sięga nam do pasa, ale bardziej efektywne jest płynięcie tak długo jak to tylko możliwe. Działający opór wody podczas biegu powoduje, że to bardzo ciężka praca i niepotrzebny wysiłek. Staraj się płynąć aż do samego wyjścia z wody praktycznie do momentu kiedy będziesz dotykał rękoma dna. To pozwoli Ci zaoszczędzić energię tak bardzo potrzebną podczas kolejnych etapów.

wyjscie z wody 2

Wyciągnij swoje ręce

Gdy jesteś zmuszony wyjść z wody o własnych siłach mocno oprzyj ręce o brzeg i dopiero wstań z ziemi. Na szczęście w większości imprez triathlonowych podczas wyjścia z wody pomagają wolontariusze . W takim przypadku jak najbardziej korzystaj z ich pomocy i wyciągnij do nich ręce. To ułatwi wyjście z wody Tobie ale także pomoże wolontariuszom prawidłowo Cię złapać.

Uspokój się i pracuj mocno nogami

Tuż po wyjściu z wody staraj się biec podnosząc wysoko kolana. Taki bieg powinien pomóc szybciej ukrwić się kończynom dolnym.  Niestety w rzeczywistości łatwiej to powiedzieć niż zrobić. W momencie gdy  krew napływa z głowy możesz czuć się lekko skołowany. Im dłuższy etap pływacki tym ten efekt będzie gorszy ale uspokój się bo to zaraz minie.

Zdejmij piankę i okularki

Gdy już będziesz pewnie stąpał po ziemi zacznij zdejmować górną część pianki i okularki pływackie. Okularki i czepek możesz schować do rękawa pianki. Zdjęcie górnej części pianki pozwoli na złapanie oddechu i lepszą pracę rąk. Teraz pozostało Ci już tylko wbiegnięcie do strefy zmian

Analiza sytuacji i szybki bieg

Teraz nadszedł czas, aby biec do strefy zmian. Skup się na kierunku biegu i zacznij lokalizować swój box. Nie pozostało Ci nic innego jak sprint do strefy zmian.