• slider6
  • START
  • Sprzęt
  • Koła rowerów szosowych - podstawy eksploatacji

Koła rowerów szosowych - podstawy eksploatacji

opony i kolaDla tych którzy nie mieli wcześniej styczności z szosówkami ani tym bardziej rowerami do triathlonu, przedstawiamy podstawowe zasady jak dbać o kola. Jak unikać przebicia, jakie ciśnienie powinno być w oponach itp. Proste czynności które mogą nam zaoszczędzić sporo czasu i nerwów.

Opony i dętki

Przebicia to największe, a zarazem najczęstsze uszkodzenie. Istnieje jednak kilka sprawdzonych patentów dzięki, którym zmniejszymy ryzyko ,,złapania gumy” Po pierwsze, sprawdź opony pod kątem zużycia i ewentualnych uszkodzeń. Jeżeli opony są płaskie warto je wymienić i zrobić kilka kilometrów przed startem. Po drugie jeżeli dętki są stare lub były łatane kilka razy warto je wymienić. To niewielki koszt, a w znaczny sposób zmniejsza ryzyko awarii

W przypadku wszystkich rowerów ale w szczególności szosowych i triathlonowych kluczowe jest prawidłowe ciśnienie w oponach. Większość opon szosowych pompujemy do wartości około 7-9 barów ale są też wersje, które potrzebują zdecydowanie większego ciśnienia. Parametry ciśnienia w oponach podane są zawsze z boku opony. Poza większą ochroną przed przebiciem wysokie ciśnienie w oponach zmniejsza opór toczenia, a to sprawia, że jesteśmy szybsi przy takim samym poziomie zużycia energii. Jeżeli trening lub zawody odbywają się w deszczu warto pompować nico mniej powietrza dzięki czemu zyskamy na przyczepności.

cisnienie opon

Przed każdym treningiem i w dniu zawodów warto dopompować opony do właściwego ciśnienia. Jeżeli temperatura na zewnątrz wynosi ponad 25 stopni Celsiusza warto napompować nieco mniej powietrza ponieważ temperatura zwiększa jego objętość, a to może spowodować niekontrolowany wybuch dętki.   

Szprychy

Szprychy powinny być sztywne. Wszelkie luźne lub uszkodzone będą przenosić obciążenia na inne części koła, a to może wpłynąć na jego uszkodzenie lub upadek. Jeśli nie wiesz, jak regulować naprężenia szprych warto udać się do profesjonalnego sklepu rowerowego lub triathlonowego.

Felgi

Regularne sprawdzanie felg w rowerze to element bardzo ważny. Najprostszym sposobem sprawdzenia felgi jest jej obejrzenie oraz kręcenie kołem w celu wyłapania ewentualnej pracy na boki. Jeżeli zaobserwujemy pracę koła na boki sprawdźmy w pierwszej kolejności opony, które często potrafią być niesymetryczne. W dalszej kolejności warto sprawdzić szprychy. Zagiętej obręczy towarzyszą zwykle luźne szprychy. W takim wypadku niezbędne będzie centrowanie i naciąganie szprych.  

Motylki, Szybkozamykacze

Upewnij się, że szybkozamykacze są zapięte precyzyjnie i skierowane w kierunku tyłu roweru. Powinny być zapięte dosyć mocno ale nie tak by mieć problem z ich szybkim poluzowaniem. Warto zostawić sobie trochę miejsca między widelcem i ramą w celu lepszej możliwości ich podważenia.  

Zasady zmiany opon

Do zmiany opony szosowej niezbędne są łyżki, dętka no i oczywiście pompka. Podczas treningu możemy poświęcić nieco więcej czasu na zmianę przebitej opony, ale na zawodach warto mieć już pewnną wprawę. Pamiętaj, że w wyścigu, każda pomoc z zewnątrz jest niedozwolona (inna niż to zapewniona przez organizatora). W trakcie trwania wyścigu musimy być w 100% samowystarczalni jeżeli chodzi o jakiekolwiek naprawy i regulacje w rowerze. Warto więc trochę potrenować przed docelowym startem by oszczędzić sobie dodatkowego stresu.