Orbea Ordu M30 - test roweru triathlonowego
  • slider6

Orbea Ordu M30 - test roweru triathlonowego

ordu-test-miniRower Orbea Ordu M30  to nowy model roweru triathlonowego hiszpańskiego producenta. Dzięki stosunkowo niewysokiej cenie producent próbuje wejść w rynkową niszę tanich karbonowych rowerów przeznaczonych do triathlonu i jazdy na czas. Za kwotę 9399 zł (2017) otrzymujemy model na całkowicie karbonowej konstrukcji, osprzęcie Shimano 105, komponentach FSA oraz kołach Vision Team 25.

 Ordu M30 został zaprojektowany wraz z pomocą sponsorowanych sportowców, w tym byłej mistrzyni Świata w jeździe na czas Amber Neben i Andrew Starykowicza, posiadacza jak dotąd najlepszego czasu pokonania dystansu kolarskiego Ironman 4:02:17. Taki czas daje nieosiągalną dla wielu średnią prędkość 44,58km/h.

Andrew Starykowicz pokonywał trasę właśnie na modelu Ordu. Jednak, mimo wielu rozwiązań zaczerpniętych prosto od najlepszych sportowców Świata rower w pierwszym kontakcie wydaje się przyjazny i bardzo dopasowany nawet dla amatorów.

Hiszpański producent starał się stworzyć rower, który będzie dostępny i możliwy do opanowania dla każdego kolarza, oczywiście przy jednoczesnym zachowaniu właściwości aerodynamicznych, sztywności i nienagannych parametrów. Ordu M30 został zaprojektowany z myślą o amatorach ale spełnia wszystkie normy UCI.

 orbea-ordu-ome-uci-legal

Zaskakujący jest fakt, że model Ordu OME posiada licencję na wszystkie odcinki jazdy na czas w ramach działalności UCI. Nie było by w tym nic dziwnego gdyby nie model Ordu OMR, który mimo swojej niskiej, agresywnej geometrii i użytkowania przez profesjonalnych sportowców nie posiada fabrycznie licencji UCI. Dopiero po modyfikacji i założeniu specjalnego widelca rower ten spełnia standardy UCI. W porównaniu do ramy OME jest zdecydowanie zbyt ekstremalna dla amatorów.

W modelu Ordu  kąt podsiodłowy wynosi 78 stopni jednak regulowana sztyca daje możliwośc osiągnięcia realnego kąta nawet do 86 stopni co jest wystarczającym parametrem dla rowerów triathlonowych. Długość korby dla testowanego rozmiaru M to tylko 170mm. Większość producentów stosuje w takim wypadku korbę dłuższą 172,5mm ale Hiszpańscy producenci postanowili osiągnąć bardziej otwarty kąt bioder dzięki czemu jazda na długim dystansie będzie mniej obciążająca, a zawodnik zachowa siły na etap biegowy. Regulacja siodła możliwa jest w przedziale 6cm.

Ciekawostką jest zastosowanie dodatkowych warstw karbonu pomiędzy rurą podsiodłową, górną i dolną rurą, a także w okolicach widelca. Taki zabieg pozwolił uzyskać jeszcze bardziej aerodynamiczną konstrukcję, zwiększając przy tym sztywność roweru. Spowodowane jest to również faktem, że OME wykorzystuje inne włókna niż wyższe modele i po prostu potrzeba go więcej by osiągnąć ten sam efekt co w wyższych modelach. Testy aerodynamiczne potwierdziły, że zabiegi konstruktorów przyniosły pożądany efekt.

Rower triathlonowy Orbea Ordu M30 to rower przeznaczony dla amatorów triathlonu ale również zawodników startujących w indywidualnych jazdach na czas podczas zawodów kolarskich. Specyfikacja roweru powinna spełnić wymagania większości zawodników. Oczywiście pewne elementy takie jak koła mogłyby być lżejsze i powinny lepiej się toczyć ale za kwotę nie przekraczającą 9tys. złotych to i tak sprzęt zasługujący na uwagę.

siodlo-triathlon-prologo-zero-tt-20

Wielką zaletą roweru jest bardzo duży i łatwy zakres regulacji siodła i innych komponentów, a do tego nie wymagało to użycia wielu narzędzi. Po szybkiej regulacji rozpoczęliśmy jazdę po okolicznych szosach. Już od pierwszych kilometrów rower wydawał się być bardzo komfortowy. Przystawka czasowa jest stosunkowo sztywna, a neoprenowe podłokietniki dobrze wyprofilowane i miękkie. Siodło Prologo Zero Tri T2,0 wymaga pewnego przyzwyczajenia ale na pewno nie można o nim powiedzieć, że jest niewygodne.

Wrażenia z jazdy rowerem triathlonowym
Kilka kilometrów szosy pozwoliło nam chodź trochę ocenić właściwości aerodynamiczne całej konstrukcji oraz zachowania roweru na drodze. Podczas przyspieszania i gwałtowniejszych zrywów rower zachowuje się stabilnie a korba i tylny trójkąt nie wydają się nadmiernie pracować. Zaskoczeniem była bardzo duża dynamika pokonywania wzniesień co często nie jest domeną rowerów triathlonowych.

kierownica-orbea-ordu-m30-ome

Tempo przyspieszanie wydaje się być nieco ospałe w stosunku do włożonej pracy. Również kierownica podczas agresywniejszej jazdy wydaje się nieco zbyt pracować. Sztywność widelca jest bardzo zadowalająca, tylko podczas skręcania na zjazdach wyczuwa się jego pracę. Prezentowany model został wyposażony w opony Challenge Forte naszym zdaniem o zbyt agresywnym bieżniku w stosunku do funkcji całego roweru. Jest to dobry przyczepny model treningowy ale na zawody na pewno trzeba je wymienić. Osprzęt na którym zbudowany został rower działa sprawnie i tylko wybredni użytkownicy będą mogli przyczepić się do jego parametrów ale tylko wagowych.

rower-triathlonowy-orbea-ordu-m30

Jeden z bardziej podstawowych modeli kół Vision Team 25 działa sprawnie ale mogłyby ważyć mniej i dynamiczniej przyspieszać. Z pewnością jest to element, który należałoby wymienić w pierwszej kolejności. Nic dziwnego ponieważ komplet kół kosztuje około 700-800zł. Hamulce działają sprawnie nawet podczas jazdy w wilgotnych warunkach. Opony Challenge Forte Race zachowują się stabilnie i dobrze reagują na nierówności.

Podsumowanie:

Rower Orbea Ordu M30 zdecydowanie jest sprzętem przyjaznym dla swojego użytkownika. W porównaniu do modelu OMR jest krótszy i wyższy, a to korzystnie wpływa na komfort użytkowania przez zawodników mniej rozciągniętych. Taka geometria powinna wpływać korzystnie na odczucia podczas wielogodzinnej jazdy na zawodach czy treningu. Hamulce zostały zamontowane w standardowym miejscu dzięki temu rama jest kompatybilna ze wszystkimi modelami dostępnych na rynku producentów. Montaż kół jest bardzo prosty i ciężko jest coś pomylić. Dodatkowo mamy dużą możliwość doboru rozmiaru opon. Wersje 25C spokojnie mieszczą się nie obcierając o ramę. Mimo to nowe OME jest oszczędniejsze od swojego poprzednika o około 16-wat przy prędkości 40km/h. Cała konstrukcja jest dodatkowo sztywniejsza, bardziej aerodynamiczna zachowując tym samym duży stopień komfortu.

rower-triathlonowy-test-orbea

Pomimo wszystkich elementów wyposażenia triathlonowego, Ordu jest rowerem wielu zastosowań. Producent wyraźnie chciał stworzyć sprzęt zarówno dla amatorów jak i profesjonalnych grup kolarskich startujących w ramach licencji UCI. Badania wskazują, że różnica w aerodynamiczne między OMR i OME to wartość pojedynczych watów.

Podsumowując nowe Ordu M30 to rower godny uwagi. Doskonała rama i możliwość ustawienia pozycji w wielu płaszczyznach, a także relatywnie niska cena w stosunku do tego co sprzęt prezentuje to atuty sprzętu z Hiszpańskiej stajni. Polecamy dla wszystkich początkujących amatorów triathlonu jak również tych bardziej zaawansowanych. W przypadku tych drugich należy zastanowić się nad wymianą kół i opon. Niewielkim dodatkowym kosztem model Ordu OME M30 stanie się rasową maszyną do wygrywania wyścigów.

rower-orbea-ordu-test