• slider6

Odzież kompresyjna

kompresyjne-opaski-na-lydkiCzasy w których po zakończonym treningu kładliśmy nogi na stół i piliśmy mleko by przyspieszyć regenerację bezpowrotnie minęły. Dzisiaj w 21 wieku garderoby sportowców wypełnione są przylegającymi, obcisłymi opaskami, rękawkami, koszulkami i całą masą innego rodzaju odzieżą kompresyjną przyspieszającą regenerację. Odzież kompresyjna ujrzała światło dzienne za sprawą firmy Skins, która jako pierwsza wprowadziła na globalny rynek odzież wspomagającą sportowców i przyspieszającą regenerację.

Dzisiaj Światowy rynek przepełniony jest produktami marek takich jak: 2XU, Compressport, Under Armour, CEP i wieloma innymi. Co tak naprawdę daje nam kompresja? Odzież kompresyjna to wiele korzyści przede wszystkim redukcja uszkodzeń mięśni podczas treningu, szybsze krążenie krwi, a także poprawa szybkości regeneracji mięśni po treningu czy zawodach.

Stosowanie odzieży tego typu jest szczególnie popularne wśród zawodowych triathlonistów startujących w zawodach na dystansie Ironman. Stosowanie odzieży wspomagającej organizm sportowców popularne jest również wśród innych dyscyplin sportowych takich jak duathlon, kolarstwo, bieganie, tenis czy koszykówka.

opaski-kompresyjne-rower-triathlon

Zaawansowane technologicznie produkty kompresyjne były stosowane już w 20 wieku, kiedy to wielu lekarzy rekomendowało stosowanie tego typu produktów dla osób z problemami żylaków i krążeniem krwi, a także jako środek wspomagający rekonwalescencję po chorobach układu naczyniowego. Kiedy kompresja stała się bardziej masowym zjawiskiem wielu medyków zaczęło porównywać ją do dopingu takiego jak EPO czy HGH ale w pełni legalnego ponieważ nie wpływała ona na skład naszego organizmu, a tylko wspierała procesy w nim zachodzące.

Trudno jest wskazać jednoznaczną datę kiedy działanie kompresji zostało udowodnione naukowo, ale dla wielu kluczową datą jest rok 1987 kiedy to lekarze Michael Berry i Robert McMurray przeanalizowali szybkość regeneracji u sportowców stosujących kompresję w stosunku do tych, którzy jej nie używali. Wnioski były jednoznaczne. Kompresja przyspiesza regenerację tkanek i powoduje szybszą gotowość do następnego wysiłku.

Dzisiaj kiedy odwiedzamy sklepy sprzedające produkty kompresyjne możemy być oszołomieni ilością dostępnych produktów i wersji. Większość producentów tego typu odzieży posiada dzisiaj w swojej ofercie opaski na uda, opaski na łydki, rękawki, spodenki i koszulki kompresyjne. Nasuwa się więc pytanie czy potrzebujemy każdego z wyżej wymienionych elementów?

Żeby bliżej przedstawić działanie produktów kompresyjnych skupimy się na działaniu najbardziej popularnej części odzieży kompresyjnej tj. opasek na łydki. Według licznych badań stosowanie tego produktu w znaczny sposób wpływa na przepływ krwi w mięśniach nóg, usuwanie kwasu mlekowego oraz zmniejszenie mikro uszkodzeń podczas treningu. Zagłębiając się w zasadę działania opasek dowiadujemy się, że podczas każdego ruchu który, wykonujemy nasza krew jest transportowana w znacznie szybszym tempie w kierunku serca w stosunku do sytuacji kiedy nie mamy ich na nogach. Dzięki temu nasze mięśnie szybciej pozbywają się efektów ubocznych pracy, a także szybciej dostają świeżą dostawę natlenionej bogatej krwi do dalszej pracy..

opaski-kompresyjne-zawody-triathlonowe

Żeby odczuć działanie opasek bardzo ważne jest dobranie odpowiedniego rozmiaru, który będzie uciskał mięśnie. Kompresja mierzona jest w milimetrach słupa rtęci (mmHg), który jest miarą ciśnienia powszechnie stosowanym w pomiarach ciśnienia krwi. Normalny poziom ciśnienia krwi to 120/80 mmHg. Wyższa wartość to ciśnienie skurczowe naszego serca natomiast niższa ciśnienie rozkurczowe.

Oczywiście krew wypływająca z serca zmienia swoje ciśnienie dlatego też wiele firm kompresyjnych stosuje wartości kompresji 22mmHg w okolicach kostki oraz 18mmHg w okolicy ud. Oczywiście jest to wartość uśredniona i zależy od konkretnego producenta. Mnogość dostępnych rozmiarów uwarunkowana jest właśnie tym faktem. Każdy ma inne uwarunkowania budowy ciała, a kluczowe jest by ucisk był na pożądanym poziomie.

Odbiegając od stricte medycznego punktu widzenia, firmy specjalizujące się w produkcji odzieży kompresyjnej za główny atut stosowania ich produktów uważają mniejsze zmęczenie podczas treningu, oraz szybsza regenerację po nim. Dodatkowo redukując negatywny wpływ obciążenia treningowego dzięki zmniejszeniu drgań mięśni wpływa na mniejsze ich uszkodzenia. Warto jednak zauważyć, że drgania mięśniowe niekorzystnie wpływające na nasz organizm powstają najczęściej w przypadku biegania. W przypadku kolarstwa nasze nogi pracują w określonych płaszczyznach i dodatkowo nie są narażone na urazy spowodowane uderzeniami o nawierzchnię.

Tak więc w tym przypadku działanie zapobiegające powstawaniu przeciążeń nie jest kwestią istotną. Poza produktami takimi jak opaski kompresyjne na uda i łydki na rynku dostępne są również rękawki na ręce oraz koszulki kompresyjne. Z wielu badań wynika, że działanie na górne partie ciała jest zdecydowanie mniej widoczne oraz skuteczne. Wynika to z faktu, że nasz korpus jest mniej obciążony podczas wysiłku, a do tego bliskość serca powoduje, że nasz organizm radzi sobie sam z regeneracją i utylizacją efektów ubocznych pracy. W przypadku odzieży kompresyjnej zakładanej na górne partie ciała należy skupić się jednak na fakcie, iż wpływa ona na ułożenie naszego ciała i zachowanie odpowiedniej pozycji nawet podczas dużego wysiłku. Wpływa to bezpośrednio na odciążenie mięśni grzbietu, rąk, braków i karku oraz możliwość generowania większej mocy przy takim samym poziomie zmęczenia.

Podsumowując stosowanie kompresji zależy od konkretnego sportowca. W wielu przypadkach ludzie stosują ją na co dzień podczas wszystkich treningów i zawodów, a także jako element przyspieszający regenerację. Inni z kolei traktują ją jako element wspomagający tylko podczas zawodów i ciężkich treningów, jeszcze inni używają jej tylko jako element odnowy biologicznej. Są oczywiście osoby, które w ogóle nie stosują kompresji uważając, że nie wpływa ona znacząco na ich wyniki. Bez względu na to w, której grupie jesteśmy najlepszym sposobem jest po prostu sprawdzenie danego produktu na własnym organizmie.