• slider6

Słowniczek triathlonowy

Wypadałoby rozumieć język, którym rozmawiają Triathloniści. Poniżej prezentujemy przewodnik po niezbędnych zwrotach, które pomogą Ci łatwo przebrnąć kilka pierwszych triatlonowych miesięcy.

Rozglądasz się za poszczególnymi dyscyplinami triathlonu, cały czas masz do opanowania mnóstwo haseł związanych z triathlonem, które w przyszłości mogą zrobić z Ciebie mistrza. Jakie znaczenie ma "cegła", czym jest "ściana"? Co to jest T1 i T2?

Aero

Każda część Twojego roweru, od rurek przez koła nawet po bidon, która pozwoli zwiększyć prędkość jazdy przez obniżenie oporów powietrza

Aquathlon

Jest to wydarzenie sportowe, które zazwyczaj składa się z biegu, poprzedzonego pływaniem. Dystanse i dyscypliny mogą się różnić. Mistrzostwa Świata Aquathlonu składają się z 2.5 km biegania/ 1 km pływania/ 2.5 km biegania.

Ćwiczenia Aerobowe - w tlenie.

Ćwiczenie o niskiej lub umiarkowanej intensywności, podczas którego triathloniści spalają tłuszcz i węglowodany.

Anaerobic - powyżej progu tlenowego

Ćwiczenie  o dużej intensywności, gdzie triatloniści używają jedynie węglowodanów.

Aquajogging

Bieganie w basenie ze specjalnym urządzeniem flotacyjnym wokół talii jest dobrą alternatywą i odskocznią od bieżni i szlaków. Dobre ćwiczenie na rehabilitację po kontuzjach.

Ściana

Jest to termin przypisany wysiłkowi triatlonistów. Częsty przypadek przy zawodach Ironman. Ma miejsce wtedy, gdy zawodnik ma wrażenie zderzenia się ze ścianą i nie może już biec dalej. Zazwyczaj jest to spowodowane wyczerpaniem glikogenu w mięśniach.

Cegła - Zakładka

Sesja treningowa, która skupia dwie z trzech dyscyplin triathlonu.  Jest to istotny element przygotowania przed zawodami i pozwala Ci przystosować się problemów związanych z przesiadkami z pływania na rower i z roweru na bieganie.Czyli robisz trening rowerowy, schodzisz z roweru i idziesz biegać itp.

Kadencja

Jest to liczba obrotów mechanizmu korbowego naszego roweru na minutę; mówiąc krótko prędkość, z jaką rowerzyści kręcą pedałami. Wysoke wytrenowanie pozwala na 100 obrotów na minutę dla triatlonistów długodystansowych, natomiast początkujący triatloniści będą utrzymywać tempo około 70 obrotów. Może także odnosić się do tempa pływania oraz biegania.

Kliki, Spdki, Pedały zatrzaskowe.

Łączone z blokami w Twoich butach,  zapewniają rowerzyście połączenie z rowerem. Dają większą moc i kontrolę podczas jazdy.

Odwodnienie

Spadek płynów w organizmie. Jeżeli jest znaczący (ponad 2% ogólnej masy ciała), może spowodować obniżoną wydajność organizmu i poważne problemy zdrowotne, jeżeli żadne płyny nie zostaną dostarczone do ciała natychmiastowo. Nawodnienie jest bardzo ważne dla sportowców uprawiających sport na średnich i długich dystansach.

Drafting - Jazda na kole.

Termin użyty do opisania metody oszczędzania siły poprzez przyklejenie się do pleców sportowca znajdującego się tuż przed Tobą (szczególnie podczas jazdy na rowerze) wykorzystując wytworzony przez niego tunel aerodynamiczny. Jest to niedozwolone na dystansach Iron (tylko na rowerze) , jednak  Międzynarodowy Związek Triathlonu(ITU) zezwala na przyklejenie się do pięty/koła triatlonisty będącego z przodu. Drafting daje sporo również podczas pływania.

Dystans olimpijski

Dystans olimpijski lub standardowy obejmuje 1.500 m pływania/ 40 km jazdy na rowerze / 10 km biegu.

Dystans sprinterski

Świetna okazja dla początkujących by spróbować się na dystansach 750 m pływania/ 20 km jazdy na rowerze i 5 km biegania.

Dystans Ironman

Jest to długi dystans zmagań triatlonowych, który zawiera 3.8 km pływania/180 km jazdy na rowerze i 42.2 km biegania. Niektórzy sportowcy idą nawet dalej w skrajność, zaliczając Ultra aż do Deca Iron-distance.

Duatlon

Zawody multisportowe które wykluczają pływanie. np: bieganie-rower-bieganie

Farltek

Szwedzka metoda treningowa, która może być łatwo przetłumaczona jako ‘zabawa z prędkością’. Dobre dla zerwania z monotonią, która może wkraść się podczas treningów. Farltek jest mieszanką, obejmującą szybkość i intensywność sesji w celu zwiększenia prędkości i wytrzymałości.

Glukoza

Prosty cukier, który napoje energetyczne dostarczają w celu zaopatrywania w wodę naszego układu biologicznego.

Częstotliwość akcji serca

Ilość uderzeń naszego mięśnia sercowego na minutę.

Pulsometr

Jest osobistym urządzeniem, które pozwala sportowcowi na mierzenie swojego rytmu bicia serca podczas wysiłku w czasie rzeczywistym, który później mogą studiować w celu dobrania odpowiedniego treningu.

Trening interwałowy

System ćwiczeń o wysokim natężeniu, który zawiera krótkie, ale bardzo intensywne serie przeplatane czasem na odpoczynek.

Trening rdzenia

Trening, gdzie sportowcy skupiają się na dolnych partiach pleców i mięśniach brzucha.  Trening bardzo dobry dla postury aerodynamicznej podczas jazdy.

Ironman

Seria triatlonów długodystansowych, organizowana przez Światową Korporację Triatlonu(WTC) zawierającą 3.8 km pływania/ 180 km jazdy na rowerze/ 42.2 km biegania. Zawody na Hawajach, rozgrywane od 1978 roku, są punktem kulminacyjnym sezonu Ironman z Brytyjką Chrissie Wellington, obecnie panującą Mistrzynią Świata.

ITU

Angielski skrót od nazwy Międzynarodowego Związku Triatlonu, który organizuje Dextro Energy Triathlon- Mistrzostwa Świata ITU na dystansach olimpijskich oraz długich dla duatlonu i aquatlonu.

Kwas mlekowy

Produkt uboczny spalania glukozy podczas wytwarzania energii przez organizm.

Lemondka lub Przystawka czasowa

Jest to część kierownicy, która może być przyczepiana lub wkomponowana w podstawową kierownicę roweru.  Jest to przedłużenie kierownicy, które wystaje ze środka  kierownicy ku przodowi, by nadać lepszą pozycję aerodynamiczną rowerzyście. Idealna na szybkich, płaskich trasach.

Maksymalne tętno (maxHR)

Najprostszym sposobem na znalezienie maksymalnego tętna jest odjęcie wieku od liczby 220.(metoda mało dokładna i nie zawsze trafna)

Oddychanie dwustronne

Jest to oddychanie podczas pływania z dwóch stron, zazwyczaj odbywa się co trzeci ruch ręki.

Odpoczynek interwałowy

Jest to czas pomiędzy poszczególnymi wysiłkami, podczas którego sportowcy mogą odpocząć i skupić się na następnym odcinku.

Opór powietrza - Drag

Lemondki, kaski aerodynamiczne są jednymi z wielu przedmiotów, które służą do zminimalizowania oporu podczas jazdy.

Pasta Party

Odbywa się na dzień przed wyścigiem, by wszyscy triatloniści zebrali się razem i wspólnie zajadali (i w rezultacie „naładowali”) się węglowodanami.

Pas wyścigowy

Elastyczny pas, który przytrzymuje Twój numer startowy i chroni Twój nowy strój od dziur oraz ułatwia zmianę stroju.

Rekord życiowy

Jest to Twój najlepszy czas osiągnięty podczas kariery na określonym dystansie i dyscyplinie. Może być osobny dla pływania, jazdy i biegania oraz dla wszystkich trzech jednocześnie.

TT - Time Trial - jazda na czas

Wyścig na czas na danym odcinku.

T1 i T2

T1 to strefa zmiany dyscypliny z pływania na rower, natomiast T2 to strefa zmiany z roweru na bieganie. Jest to zazwyczaj miejsce pełne ludzi drapiących się po głowie i zastanawiających się, gdzie zostawili swój sprzęt.

Trenażer

Mechanizm treningowy, dzięki niemu możesz trenować domu używając swojego roweru szosowego.

VO 2 Max

Ilość tlenu przyswojonego  podczas wysiłku maksymalnego. Często wyrażany przez ilość litrów tlenu przyswojonych na masę ciała w określonym czasie (ml/kg/min). Często znany jako próg wytrzymałościowy.

Drukuj