• slider6

Wchodzenie w zakręty

skrtyBy osiągnąć jak najlepszy czas na rowerze, musisz dokładnie szlifować swoją technikę.  Większość okrążeń wyścigowych będzie miało mnóstwo zakrętów do przebycia, a niektóre z nich będą dodatkowo posiadały zjazd lub dwa.  Polepszanie Twoich umiejętności zakręcania i zjeżdżania pomoże Ci zaoszczędzic do kilku minut czasu.

Najlepszym sposobem jest krótszy czas hamowania i wyczucie odpowiedniego momentu hamowania, co pozwoli Ci wejść w zakręt z dużą, aczkolwiek odpowiednią szybkością. Pozycja ciała również powinna być ułożona perfekcyjnie tak, abyś mógł czerpać jak najwięcej korzyści z praw aerodynamiki. Zwiększ energię poprzez wyjście z zakrętu na odpowiednim biegu. Ważną rzeczą jest, abyś czuł się pewnie i bezpiecznie podczas wykonywania wszystkich manewrów, co również pozwoli Ci na szybszą jazdę. Jest kilka bardzo prostych rzeczy, które możesz trenować w celu poprawienia techniki. Wprowadź je do treningu a będziesz zjeżdżał jak zawodowiec.

Skręcanie

Wcześniiejsze przygotowanie prawidłowego pokonania zakrętu. Oznacza to, że musisz myśleć o zbliżającym się zakręcie już kilkaset metrów przed nim.

Twoim głównym celem jest jak największe ‘wyprostowanie’ zakrętu, w celu zachowania jak największej prędkości przy pokonywaniu go. Nazywa się to obieraniem toru wyścigowego, co można zrealizować poprzez wykorzystywanie całej dostępnej szerokości drogi (trzymaj się swojej strony jezdni, chyba że obie strony są wyłączone z ruchu). Załóżmy, że zbliżasz się do 90‘ zakrętu w lewo. Najlepiej przygotuj się do niego już 200 metrów przed . Podczas największej prędkości okręć głowę do tyłu i sprawdź, czy żaden rywal lub pojazd nie zamierza Cię wyprzedzić.  Weź pod uwagę także pogodę, gdy będziesz wyprzedzał rywala jadącego z przodu i czy nie będziesz musiał dostosować prędkości do tego, aby ich uniknąć.

Na około 80 metrów przed zakrętem powinieneś przesunąć się do prawej strony jak najbardziej się da. Zacznij naciskać na hamulce na 40 metrów przed i zmniejsz bieg, by po wyjściu z zakrętu pedałowanie było lżejsze. Staraj się wejść w zakręt od zewnętrznej strony i zetnij zakręt znajdując się po wewnętrznej części tuż przy krawężniku lub krańcu drogi. Czasami w momentach, gdy droga jest wystarczająco szeroka jest możliwość pedałowania przy 90‘ zakręcie. Jest to najwydajniejsza metoda, kiedy delikatnie hamując oszczędzasz cenne sekundy i unikasz bardzo męczącego pedałowania po wyjściu z zakrętu. Powinieneś zdecydowanie dać sobie radę  przy wygięciu mniejszym niż 90 stopni lub bardzo szerokiej drodze. Jednak gdy jest zbyt wąsko i ciasno, by tego dokonać wyprostuj prawą nogę i naciskaj w dół do prawego pedała. Będziesz miał lepszą przyczepność podczas przechylania roweru.

Trzymaj ramiona wyprostowane i staraj się bardziej przechylać rower, aniżeli skręcać kierownicę. Trzymaj głowę nisko, co pozwoli na obniżenie środka ciężkości - nadal możesz komfortowo patrzeć w stronę wyjścia z zakrętu. Wyciągnij lewe kolano i wyceluj je w stronę zakrętu w momencie gdy będziesz wchodził i pokonywał zakręt.  Gdy osiągniesz już koniec zakrętu, przy założeniu, że ruch uliczny jest wyłączony, powinieneś od razu starać się przykleić do prawej strony drogi, która jest Twoim punktem wyjścia. Kiedy zaczniesz już wyjeżdżać na prostą, zwiększ prędkość pedałowania i zwiększ bieg na większy, by powrócić do Twojego najlepszego tempa.

Przy ostrzejszych zakrętach (większych niż 90 stopni) w mokrych warunkach zmniejsz prędkość tuż przed wejściem w zakręt, ale cały czas zachowaj tą samą technikę, mówiącą o jechaniu szeroko i naciskaniu na dół stopą zewnętrzną do zakrętu. Niekorzystne wypukłości i mazie lub śliska nawierzchnia wymagają, byś utrzymywał rower bardziej w pionie przy wchodzeniu w zakręt.  Dalej naciskaj na pedał nogą zewnętrzną, podczas gdy drugim kolanem „celuj” w zakręt, nadając swojej sylwetce większej stabilności.