• slider6

Hamowanie i Zjazdy

Więc, kiedy nacisnąć na hamulec? Nie możemy wychodzić z założenia, że dobry moment do hamowania jest tuż przed niebezpieczeństwem lub możliwością poniesienia ryzyka, które może wytworzyć się za chwilę. Właściwie pytanie kiedy możemy zadać również na temat „jaką prędkość musimy osiągnąć, aby mówić o ryzyku?”. Ta prewencyjność pozwoli nacisnąć na hamulec lekkim uszczknięciem, co czasami może spowodować poślizg, co z kolei może prowadzić do okropnie wyglądającego wypadku, którego można jednak było uniknąć.

Celuj w dobry nacisk przy używaniu hamulca stopniowo w momencie, kiedy wchodzisz w zakręt. Większa część hamowania powinna odbyć się w jeszcze przed samym zakrętem, tak abyś miał komfortową prędkość przy wyjściu z zakrętu i abyś nie musiał używać go już dalej na prostej.

Dla przykładu, przy prędkości 50km/h na suchej nawierzchni o nachyleniu -5% powinieneś hamować około 50-60 metrów wcześniej.  W trudniejszych warunkach, jak wyścig na mokrym torze musisz zmniejszyć prędkość dojazdu, natomiast hamulca powinieneś użyć jeszcze wcześniej, powiedzmy 80-100 metrów wcześniej. Zapamiętaj: powinieneś dostosować biegi  przy wyjściu z zakrętu do spadku prędkości spowodowanego hamowaniem.

Pozycje zjazdowe:

Musisz przystosować całkowicie odmienne pozycje, które pozwolą Ci zjechać z nachylenia stabilnie i z pełną kontrolą.

Pozycja 1

Jest to naturalna pozycja do zjazdów na spadku. Jest to również najlepsza pozycja do nauki podczas jazdy po równej nawierzchni, jazdy pod górkę i z górki, w grupie lub samotnie.  Trzymaj pedał na pięcie, aby pomóc sobie w perfekcyjnym pedałowaniu. Wyprostuj ramiona, by wepchnąć siebie samego w siodełko. Wyprostuj się i bądź skoncentrowany na drodze, którą jedziesz. Trzymaj kierownicę delikatnie, aby znieść napięcie z Twoich ramion, karku i rąk. Pozwoli to Twoim łokciom spokojnie przejeżdżać po nierównościach oraz spokojnie naciskać na hamulce, kiedy jest to potrzebne

Pozycja 2

Jest to najlepsza pozycja podczas jazdy na długich zjazdach oraz kiedy zbliżasz się do bandy lub zakrętu. Wyprostuj jedną nogę tak, aby stopa układała się w pozycję „na godzinę 5”. Trzymaj ją tak i pchnij siebie na tył siodełka i obniż pozycję głowy dla lepszej aerodynamiki.  Wprowadza to większą stabilność, aniżeli pozycje stopy na „godzinę 3” lub „godzinę 9”. Patrz przed siebie by wybrać odpowiedni tor jazdy; będzie to najlepsza pozycja, póki nie rozpoczniesz pedałowania. Jeżeli zjeżdżasz do zakrętu, miej pewność, że Twoja stopa uniesiona wyżej będzie znajdowała się od wewnętrznej strony zakrętu.

Pozycja 3

Tylko dla bardziej doświadczonych rowerzystów; zachowaj tę pozycję na najostrzejsze części długich zjazdów. Pozycja jest bardzo pożyteczna dla odpoczynku nóg podczas długich wyścigów. Dzięki niej również osiągniesz najniższy punkt ciężkości oraz najlepszą aerodynamikę. Musisz zwiększyć prędkość przez pedałowanie. Kiedy osiągniesz prędkość maksymalną ustaw stopy na godzinę 3 lub 9 i pchnij się do tyłu tak, aby Twój tors spoczywał na siodełku. Twoje ramiona będą rozprostowane, głowa nisko, natomiast oczy powinny cały czas być skoncentrowane na torze jazdy. Wciągnij się powrotem na siodełko w odpowiednio bezpiecznym czasie, by zapobiec ryzyku, jak bardzo ciasna banda.