Jak urozmaicić budowanie wytrzymałości
  • slider6

Jak urozmaicić budowanie wytrzymałości

Przykładowe ćwiczenie

5x300m z 30s odpoczynkiem. Zmiany, co 300m wg wytycznych:
1. Zaciśnięte pięści w czerwonej strefie
2. Tylko praca nóg w czerwonej strefie
3. Bez nabierania powietrza w czerwonej strefie
4. Otwarte dłonie skierowane w dół, dla większego oporu w czerwonej strefie
Kolejna metoda na urozmaicenie treningów to dobieranie pływaków w drużyny. Dobieramy się w pary zaczynamy wyścig sztafetowy. Celem jest przepłynięcie jak najszybciej odległości 50m.

Spędzamy czas w wodzie

Bardzo istotne jest, aby spędzać dużą ilość czasu w wodzie podczas tych zimowych miesięcy. Z pewnością pomoże Ci w tym urozmaicanie treningów. Triatloniści generalnie są bardziej skłonni do wprowadzania urozmaiceń, czy korzystania z różnego sprzętu treningowego. Jest to o tyle dobre, że porównując ze zwykłymi pływakami, triatlonista ma mniej elementów do treningu. Trening nawrotów i startów jest praktycznie nieistotny. Dlatego kreatywność jest tutaj bardzo ważna. Twój trener powinien informować Cię i edukować, dlaczego wykonujesz akurat takie, a nie inne ćwiczenia. Co mają one na celu. I oczywiście utrzymywać treningi w interesującej i przystępnej formie.  Następną formą urozmaicenia może być mieszanie stylów, a przynajmniej ich elementów.  Przykładowo praca rąk jak w kraulu połączona z pracą nóg z motyla. Styl grzbietowy z deską pływacką między nogami pozwoli na inną pracę rąk. Zróżnicowanie ćwiczeń pozwoli na wzmocnienie wszystkich partii mięśni, co zaowocuje zwiększoną siłą i wytrzymałością.  Pamiętajmy, że bez względu na nasz poziom wytrenowania i techniki pływackiej będziemy nadal wykonywali ćwiczenia, z których zawsze się czegoś nauczymy.  Są one idealne do rozbicia stylu na mniejsze elementy, nad którymi możemy pracować osobno. Dzięki nim możemy pozbyć się złych nawyków, które mogły się nam wkraść w trakcie sezonu.  Na zaawansowanym poziomie, bardziej techniczne aspekty pomogą ci przerwać uczucie „autopilota” podczas pływania.  Postaraj się popracować nad tym obszarem, abyś mógł osiągnąć „idealną” technikę.  Przyda Ci się to podczas wyścigów, gdzie nawigacja czy drafting są bardzo ważnymi czynnikami.

 

basen

Trening na czas

Trening polegający na pływaniu przez określony czas aniżeli dystans wydaje się lepszym rozwiązaniem, jeśli przygotowujemy się na triatlon. Pamiętajmy, że na zawodach triatlonowych płyniemy nieustannie przez dłuższy okres czasu. Trening opierający się na dystansie ma swoje ograniczenia. Przykładowo podczas treningu na 3500m podświadomość podpowie nam, że po przepłynięciu jakiejś konkretnej odległości poczujemy się zmęczeni, bo tak było na ostatnim treningu. Zmęczenie jest przez Ciebie przewidziane i oczekiwane, ale z psychologicznego punktu widzenia mógłbyś przepłynąć więcej gdybyś tego nie wiedział.  W treningu bazującym na czasie nie jesteś w stanie określić, jaki dystans przepłyniesz. Nikt nie pozostanie zostawiony samemu sobie, bo wszyscy sportowcy kończą trening w tym samym czasie. Kiedy poczujesz się zmęczony, możesz pływać w relaksacyjnym tempie, aż czas dobiegnie końca.  Zrzucenie odpowiedzialności na grupę i pozwolenie im na dyktowanie tempa na ogół przynosi bardzo korzystne rezultaty aniżeli ustalanie konkretnych celów. Element rywalizacji jest tu bardzo pożądany. Ciekawym urozmaiceniem będzie zmiana stylu, tempa na czas, a nie po określonym dystansie.

Planowanie

Pamiętajmy, że aby osiągnąć wymierne efekty, potrzebujemy na to dużo czasu. Jeśli trener obiecuje wam znaczne zyski w krótkim czasie, to chyba czas, aby się poważnie zastanowić… Jednym z najważniejszych aspektów jest to, aby nie iść na trening z pustymi rękoma. Zawsze miejmy przygotowany plan do wykonania. Nie myślmy, że możemy sobie to ustalić po drodze w głowie. Plan musi być zapisany, a następnie wykonany od deski do deski. Wtedy będziemy mieli pewność, po co przyszliśmy na trening i co mamy wykonać.