• slider6

Trening nóg w basenie, a starty w triathlonach

basen kraul1Chociaż na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że powinniśmy oszczędzać nogi na etap kolarski i biegowy warto zastanowić się czy na pewno. Po pierwsze, nogi to największa grupa mięśniowa w ciele wykorzystująca od 60% do 80% zużycia tlenu, a to oznacza, że nawet bardzo lekkie kopnięcia mogą doskonale stymulować pracę mięśni i zwiększać napęd.

Kopnięcia w wodzie nie należą do najefektywniejszych elementów siły napędowej, dając 30% siły napędowej w najlepszym wypadku do 5% w najgorszym, ale wcale nie oznacza to, że ten element nie ma znaczenia. Powinniśmy trenować efektywność kopnięć tak samo jak trenujemy małoznaczące elementy treningu biegowego i kolarskiego. Technicznie poprawne kopnięcia są efektywnym elementem siły napędowej, ale zła technika faktycznie może powodować dodatkowy opór. Wyprostowane palce, proste kolana oraz kopnięcia pochodzące z bioder są bardzo ważnymi elementami by nie tracić energii.

Prawidłowa technika kopania ma również niebagatelne znaczenie w dalszej części rywalizacji pozwalając na rozluźnienie zginaczy bioder. Jadąc na rowerze, a następnie biegnąc nadwyrężając zginacze bioder już na etapie pływackim może to powodować dyskomfort, ucisk i brak efektywności podczas dalszej części rywalizacji. Umiejąc efektywnie kopać, rozluźniając mięśnie bioder osiągniemy 100% efektywność pracy na rowerze i biegu. Wreszcie, podczas wyścigu chcesz by Twoje nogi były rozgrzane, gdy wsiadasz na rower. Jeżeli nie używałeś nóg podczas pływania mogą być sztywne i wychłodzone. Dodatkowo dryfujące nogi mogą stwarzać dużo większy opór niż pracujące, stabilizowane przez ruch.

Orca s5 kraul

Ile powinniśmy pływać na samych nogach? Jeżeli jesteśmy ambitnymi amatorami to trening nóg może zawierać około 10-15% całego pływanego dystansu. Oznacza to, że na każdym 2km treningu trening nóg powinien stanowić 200-300m. Nie musimy jednak robić treningu nóg w jednym ciągu. Ćwiczenia te mogą być elementem rozgrzewki i przerywnikami pomiędzy innymi zadaniami. Bez względu na to jakie ćwiczenia nóg wykonujesz upewnij się, że robisz to poprawnie technicznie. Pamiętaj o sztywnych palcach, usztywnionych kolanach i kopnięciach z bioder. Wtedy niezależnie od tego jak szybko i jak mocno kopiesz w pewnym stopniu zwiększysz efektywność i napęd, a Twoja energia nie pójdzie na marne.