• slider6

Gadżety pływackie. Droga do wyższego poziomu pływackiego

swim toolsWyposażenie pływaka w dodatkowy sprzęt treningowy to bardzo prosty i skuteczny sposób na poprawę pływackiej techniki i wydajności. W artykule poniżej podpowiemy jakie treningowe „zabawki” pomogą Ci stać się lepszym pływakiem i jakie korzyści wynikają z ich użytkowania.

Zrozumienie zasady działania poszczególnych z nich, a także prawidłowe ich wykorzystanie to klucz do osiągnięcia wyższego poziomu sportowego także w triathlonie. Wiele produktów dostępnych na rynku łączy w sobie zarówno możliwość poprawy techniki jak również wytrzymałości i siły. Warto pamiętać, że każdy dodatkowy element stosowany w treningu może powodować nadmierne przeciążenie poszczególnych elementów naszego ciała, dlatego sprawą kluczową w stosowaniu zabawek treningowych jest solidna rozgrzewka przed ich użyciem, a także stopniowe zwiększanie objętości treningowej z ich użyciem. Tak samo jak nie podnosisz dużych ciężarów na początku sesji treningowej na siłowni i nie robisz sprintów na początku sesji biegowej również nie powinieneś robić mocnych obciążających akcentów podczas pierwszych minut spędzanych w basenie.  Warto zapamiętać również, że nie należy używać dodatkowego sprzętu treningowego podczas rozgrzewki.

Wielu doświadczonych trenerów sugeruje, że  maksymalnie 25% treningów w sezonie powinno być wykonywanych z użyciem dodatkowego sprzętu treningowego. W przypadku początkujących triathlonistów bez solidnego pływackiego zaplecza jeszcze bardziej należy skupić się na dawkowaniu tego typu jednostek. Oczywiście, jeżeli będą one wykorzystywane w prawidłowy sposób początkujący pływak szybko wyrobi w sobie odpowiednie nawyki techniczne oraz poprawi siłę, ale jeśli zabawki treningowe będą używane w nieprawidłowy sposób prawdopodobieństwo kontuzji i przeciążeń wzrasta kilkakrotnie.

W artykule przyjrzymy się zarówno najbardziej popularnym akcesoriom pływackim jak i tym o większym stopniu zaawansowania. Każdy element dodatkowego wyposażenia będzie wpływał na inne umiejętności ale ostatecznie poprawi ogólną wydolność i technikę pływacką jeżeli będzie użytkowany we właściwy sposób.

Płetwy.

Płetwy w znaczący sposób wpływają na poprawę ułożenia nóg w wodzie, ich siłę oraz elastyczność. Jeżeli jesteś pływakiem, który ma problem z tonącymi nogami albo po prostu jest to Twój słabszy element płetwy pomogą Ci wyrobić odpowiednie nawyki i siłę w nogach. W przypadku używania płetw ważny jest ruch idący od bioder, a nie tak jak w przypadku wielu początkujących pływaków z okolic kolan. Praca nóg rozpoczynająca się w okolicach bioder jest wydajniejsza i mniej obciążająca, a płynący pływak przemieszcza się szybciej. W połączeniu ze stosowaniem wiosełek pływackich taki zestaw doskonale sprawdzi się podczas realizacji szybszych, wytrzymałościowo-siłowych jednostek treningowych. Dodatkowo taki zestaw uniemożliwia stosowanie złych wzorców ruchowych podczas gdy jesteśmy już bardzo zmęczeni. Podczas pierwszych treningów w płetwach wielu pływaków stosuje kremy przeciw otarciom co w znaczący sposób poprawia komfort użytkowania.

pletwy plywackie

Wiosełka pływackie.

Wiosełka pływackie w znaczący sposób wpływają na ilość wody zagarnianej podczas każdego pływackiego ruchu, dzięki czemu nasze ręce, ramiona i barki zmuszone są do bardziej wytężonej pracy. W przypadku stosowania tego elementu należy szczególną uwagę zwrócić na możliwość nadmiernego przeciążenia ramion. Przy wyborze rozmiaru wiosełek należy wybrać model nieco większy od naszej dłoni ale nie zbyt duży jeżeli zależy nam na treningu techniki i rozmiar zdecydowanie większy jeżeli chcemy poprawić naszą siłę. Na rynku dostępnych jest wiele modeli łapek dlatego najlepiej jest dopasować je w profesjonalnym sklepie pływackim czy triathlonowym. Odpowiednio dobrany sprzęt powinien dobrze leżeć w dłoni i nie dawać poczucia dyskomfortu. Doskonałym połączeniem treningu z wiosełkami jest stosowanie ósemki treningowej, która odciąży nasze nogi utrzymując je na powierzchni, a trenujący zawodnik będzie mógł skupić się tylko i wyłącznie na treningu rąk i czucia wody. Wśród dostępnych na rynku wiosełek są modele wyposażone w silikonowe paski przytrzymujące rękę na wiosełku oraz modele bez dodatkowego mocowania ręki wpływające na prawidłową technikę ruchu ręki. Jeżeli nasza technika jest prawidłowa tworzące się ciśnienie spowoduje przyleganie wiosełek do dłoni. W przypadku stosowania tych pierwszych staraj się by tylko środkowy palec był ograniczony paskiem. Takie rozwiązanie spowoduje, że podczas złej techniki będziesz czuł, że wiosełko chce wypaść Ci z ręki.

wioselka plywackie

Pull Buoy

Ósemka pływacka nie powinna być stosowana jako substytut pianki triathlonowej lub jako pomoc podczas słabej pracy nóg. Należy stosować ją w treningu skupiającym się na wzmocnieniu pracy rąk i ramion odciążając tym samym nie pracujące nogi. Pullbouya wkładamy między nogi, dzięki czemu dolna część naszego ciała zyskuje na wyporności, a my możemy skupić się na pracy tylko i wyłącznie rąk, barków i ramion. Jeżeli zależy nam na większym obciążeniu możemy dodatkowo założyć spodenki oporowe lub też wiosełka pływackie, które dodatkowo wpłyną na poprawę techniki i czucie wody.

pullbouy

Spodenki oporowe.

Stroje startowe oraz pianki triathlonowe to doskonałe rozwiązanie na zawody ale nie koniecznie na pływacki trening w basenie. Ułatwianie sobie treningu super opływowymi, a tym samym szybkimi strojami wcale nie pomaga w osiąganiu coraz lepszych wyników sportowych.  Ciekawym rozwiązaniem poprawiającym siłę są spodenki oporowe. W większości są to po prostu luźne szorty zwiększające opór podczas płynięcia.  Specjalistyczne modele, specjalnie zaprojektowane do treningu pływackiego mogą spowalniać nas o około 5sek. na każde 100m, a to oznacza ogromny dodatkowy wysiłek podczas każdej jednostki treningowej. Jeżeli kiedykolwiek biegałeś z dodatkowymi obciążnikami albo jeździłeś na bardzo ciężkim rowerze wiesz jak wiele wysiłku musisz włożyć w utrzymanie tempa, które w normalnych warunkach nie sprawia Ci problemu. Oczywiście nie powinniśmy stosować spodenek wypornościowych przez cały sezon podczas każdej jednostki treningowej. Wystarczy jeśli wpleciemy ten element do 1-2 jednostek treningowych w tygodniu np. do sesji głównej.

spodenki oporowe

Deska pływacka.

Słaba praca nóg pozbawi Cię napędu lub co gorsza może powodować płynięcie w odwrotnym kierunku od zamierzonego. Zła technika pracy nóg oraz nawyk kopnięć z okolic kolan powoduje, że zużywamy bardzo dużo energii ale nie przemieszczamy się do przodu. Podczas zadań polegających na treningu samych nóg warto skupić się na trzymaniu głowy pod powierzchnią wody. W takim przypadku przydatna może okazać się rurka czołowa, która zapewni nam dopływ tlenu bez wychylania głowy ponad powierzchnię wody. Taka pozycja powoduje znaczne odciążenie szyi, która nie będzie się nadmiernie nadwyrężać. Jeżeli jednak nie stosujemy rurki starajmy się oddychać tylko wtedy kiedy potrzebujemy.  Jednostki treningowe z użyciem deski treningowej powinny być wplatane do planu treningowego regularnie. Mogą być traktowane jako odrębne jednostki treningowe oparte na pracy nóg albo też jako elementy dodatkowe podczas innych sesji treningowych.

deska plywacka

Rurka czołowa.

Główną zaletą stosowania rurki jest brak konieczności wychylania głowy ponad taflę wody podczas wykonywania ćwiczeń technicznych z innymi elementami wyposażenia pływaka. Stosowanie rurki pozwala pływakowi skupić się tylko i wyłącznie na zadaniu, które ma do wykonania. Oczywiście większość z nich można wykonywać bez ale rurka to ułatwia, a dodatkowo pozytywnie wpływa na technikę. Jeżeli jednak zdecydujemy się na jej używanie dodatkowo zalecamy zastosowanie zatyczek do nosa. Podczas nabierania oddechu ustami możemy wciągnąć wodę również nosem.

rurka czołowa

Tempo Trainer.

Tempo Trainer to małe urządzenie najczęściej montowane na pasku okularków. Głównym zadaniem urządzenia jest dyktowanie tempa/ kadencji ruchu pływackiego. Sygnał dźwiękowy docierający do naszych uszu sugeruje nam w jakim tempie powinniśmy płynąć. Stosowanie tego typu urządzenia pozwala osiągnąć optymalną kadencję pływaka dzięki, której będziemy płynęli wydajniej przy zachowaniu odpowiedniego poziomu wysiłku fizycznego. Umiejętność oceny najbardziej wydajnego rytmu płynięcia przyda się podczas zawodów kiedy chcemy osiągnąć konkretny wynik ale nie możemy zużyć całej energii.

tempo trainer