• slider6

Taktyka pływania w wodach otwartych

plywanie w wodach otwartychPływanie w otwartych wodach może być najbardziej ekscytującym a zarazem najtrudniejszym elementem triathlonu. Postaramy się udowodnić, że wcale nie jest to takie trudne. Przedstawimy porady zarówno dla początkujących pływaków jak i dla sportowców dłużej uprawiających triathlon.

Bez względu na Twój poziom zaawansowania, najszybszą drogą do poprawy wyników jest trening specyficzny pod kątem triathlonu. Możesz biegać i jeździć na rowerze w podobnych warunkach, jakie będą panowały na wyścigu, lecz nie jest to takie łatwe w przypadku pływania. Większość treningów pływackich ma miejsce na basenie. Dlatego powinieneś korzystać z każdej możliwości pływania w otwartym zbiorniku. Kiedy masz taką sposobność, pamiętaj o środkach ostrożności, niech przynajmniej jedna osoba Cię obserwuje. Staraj się nie wykonywać treningów powyżej swoich możliwości. Pływanie w otwartym zbiorniku może być niebezpieczne jeśli podejdziemy do niego bez należnego respektu.

Początkujący

Początkujący pływacy mogą się natknąć na 4 główne przeszkody podczas pływania w zbiornikach otwartych…

Zimna woda Odruch nurkowania ssaków może wywoływać płytkość oddechu, usztywnienie mięśni i panikę po zetknięciu z zimną wodą. Aby zmniejszyć te efekty, wchodź do wody powoli i ochlapuj twarz przed zanurzeniem się. Płyń z podniesioną głową, z biegiem czasu opuszczając ją do wody. Wydechy rób powoli.

Pływanie w piance Będzie ona stwarzała uczucie ograniczenia ruchów. Postaraj się zaopatrzyć w jak najbardziej elastyczną i najlepiej pasującą piankę, jaką możesz dostać. Poćwicz pływanie w niej na basenie.

Uderzanie przez innych pływaków To dzieje się najczęściej podczas startów i skrętów. Jeśli się obawiasz, możesz startować na końcu i lekko z boku skupiska zawodników. Pokonuj zakręty szeroko, nie będziesz wówczas ograniczony przez boję i pływaków.

Stworzenia czyhające w wodzie W Polskich zbiornikach jest mało stworzeń, których powinniśmy się bać. Nawet, jeśli jakieś stworzenie Cię obserwuje, będzie bardziej przestraszone Tobą i resztą pływaków. Nie wliczamy tu oczywiście sumów ludojadów i szczupaków łamiących kręgosłupy.

Średnio-zaawansowani

Przepłynięcie jak najkrótszego dystansu jest celem, a więc nawigacja jest tutaj kluczowym elementem. Oznacza to baczną obserwację bojek i punktów odniesienia. Przed startem powinna być dostępna mapa z kursem – przeczytaj ją. Wejdź do wody i sprawdź jak widoczne są bojki. Zapamiętaj wszelkie punkty odniesienia na lądzie, mogą Ci one pomóc w nawigacji. Upewnij się, że masz gogle z powłoką Anti-fog z soczewkami odpowiednimi do panujących warunków oświetleniowych. Kiedy płyniesz, rozglądaj się, co 4-6 wymachów czy, aby Twój kurs się na pewno zgadza. Nie ufaj bezgranicznie stopom przed sobą…

Zaawansowani

Kiedy ścigasz się w samej czołówce wszystko zależy od taktyki, tempa i techniki. Staraj się wystartować z resztą najmocniejszych pływaków, i dotrzymuj im kroku do pierwszej bojki. Jeśli nie planujesz płynąć, jako pierwszy staraj się płynąć za jednym z pływaków w celu oszczędzania energii ( w ciągu hydrodynamicznym). Znajdź zawodnika płynącego w odpowiadającym Ci tempie. Może to się wiązać z dużym wysiłkiem na początku, aby przebić się do czołówki. Jeśli osoba płynąca przed Tobą płynie zbyt wolno, musisz działać szybko i zdecydowanie, aby ją minąć. Rozpędź się do maksymalnego tempa na kilka sekund, ochłoniesz, gdy dogonisz innego zawodnika. Podczas wychodzenia z wody ściągnij górną połowę pianki, gdy jest jeszcze pełna wody i bądź przygotowany do szybkiego biegu w kierunku strefy zmian.

 

triathlon trening plywanie w zbiornikach otwartych

Trenuj specyficznie

Bez względu na Twój poziom zaawansowania, najszybszą drogą do poprawy wyników jest trening specyficzny pod kątem triathlonu. Możesz biegać i jeździć na rowerze w podobnych warunkach, jakie będą panowały na wyścigu, lecz nie jest to takie łatwe w przypadku pływania. Większość treningów pływackich ma miejsce na basenie. Dlatego powinieneś korzystać z każdej możliwości pływania w otwartym zbiorniku. Kiedy masz taką sposobność, pamiętaj o środkach ostrożności, niech przynajmniej jedna osoba Cię obserwuje. Staraj się nie wykonywać treningów powyżej swoich możliwości. Pływanie w otwartym zbiorniku może być niebezpieczne jeśli podejdziemy do niego bez należnego respektu.

Przykładowe ćwiczenia w otwartym zbiorniku wodnym:

Bilateralne oddychanie Umiejętność oddychania na 2 strony jest bardzo pomocna w otwartym zbiorniku. Wykonaj 12 wymachów oddychając na jedną stronę i 12 na drugą. Następnie 10 wymachów z oddechem co trzeci.

Start i skręty Wystartuj z plaży lub brzegu jeziora. Wbiegnij do wody i płyń do bojki nawrotowej jakieś 50m dalej, zawróć i wybiegnij z wody. Powtórz 6-10 razy. Najlepiej wykonywać to ćwiczenie w grupie. Wtedy przyzwyczaisz się do masy ludzi biegnącej na starcie.

Drafting Ćwicz w parach lub małych grupach. Zasada taka jak na rowerze. Prowadzący przepływa określony dystans, a reszta zaraz za jego stopami. Można dodać element rywalizacji poprzez próby „urwania” zawodników za Tobą.