• slider6

Wody otwarte - 5 podstawowych zasad.

triathlon-startPrzejście z basenu do otwartej wody jest jedną z najtrudniejszych i najważniejszych lekcji jakie muszą przejść wszyscy triathloniści. Pływanie tam i z powrotem w basenie, samodzielnie lub z kolegami pływakami z sekcji Masters, po prostu nie jest takie same jak pływanie w wodach otwartych, naturalnym środowiskiem rozgrywania zawodów. Bez względu na to czy start zawodów jest bezpośrednio z wody czy z brzegu akwenu, środowisko to przynosi nieoczekiwane sytuacje i wymaga różnych umiejętności.

Dobrą wiadomością jest to, że wiedząc, czego się spodziewać, można nauczyć się zachowywać spokój i zachować zimną krew w tak zwanej pralce. Poniżej przedstawiamy 5 skutecznych sposobów na starty i treningi w wodach otwartych takich jak jeziora, rzeki czy morze.

Nr. 1: Rozgrzewka i analiza przebiegu trasy

Badania pokazują, że sportowcy, którzy nie wykonują poprawnie rozgrzewki w wodzie nie są w stanie pokazać pełni swojego potencjału, a dodatkowo są narażeni na panikę i tzw.symptom nurkowania ssaków (patrz wikipedia). Rozgrzewka pozwala organizmowi przyzwyczaić się do temperatury wody, poczuć się komfortowo w wodzie i uzyskać rozluźnienie mięśniowe, gotowe do walki w początkowej fazie wyścigu.

Badania pokazują również, że analiza przebiegu trasy zwiększa znacznie wydajność zawodników. Pamiętaj, aby spojrzeć na mapę przed wyścigiem, a następnie spędzić trochę czasu w dniu poprzedzającym wyścig na analizę i przebieg trasy pływackiej. Dobra znajomość trasy pozwoli Ci obrać dobrą strategię i oszczędzi stresu.

Nr 2: Pozycja startowa

Wielu trenerów twierdzi, że pozycja startowa w wodzie nie pomoże wygrać wyścigu, ale może sprawić, że nie będziesz liczył się w dalszej walce. Jedną z najważniejszych rzeczy, dla triatlonistów, w odniesieniu do pozycji startowej jest trzymać się z dala od "pralki", czyli obszaru, w którym wszyscy sportowcy są jeden na drugim. Jest to zazwyczaj obszar w którym, sportowcy mają najkrótszą odległość do boi. Najlepiej rozpocząć zawody z przodu ale na zewnątrz linii startu, czyli po bokach. Rozwiązanie to pozwala na korzystanie z innych zawodników, ale trzymanie się z dala od zgiełku.

triathlon-najlepsza-pozycja

Nr 3: Obserwacja

Twój pierwszy cel obserwacji jest tuż obok: inni pływacy. Patrząc na pływaka obok ciebie zachowasz naturalną, liniową, pozycję i zminimalizujesz ilość zbędnego patrzenia do przodu. Nadmierna obserwacja i nawigacja powoduje pracę ścięgien i mięśni. Każde wychylenie głowy odrobinę Cię spowalnia. To z kolei może mieć negatywny wpływ na rowerze i bieganiu. Jest jeden szkopuł, musisz zaufać innemu zawodnikowi, postaraj się wybrać doświadczonego, który poprowadzi Cię najkrótszą drogą bez zbędnego płynięcia zygzakiem.

Jeśli nie możesz obserwować innego zawodnika, wtedy ustal sobie odpowiednio duży inny punkt odniesienia pomiędzy bojami np. drzewa lub budynki. Jeśli nie możesz polegać na innym pływaku i punkcie orientacyjnym, wtedy dopiero skup się na bojach. Sprawdzaj kurs co 6-10 oddechów. 

Nr 4: Ciągle płyń

Nawet jeśli wpadniesz na innego zawodnika lub boje, nie poddawaj się i nie zatrzymuj. Być może będziesz musiał dostosować swój tor płynięcia, ale na pewno unikaj zatrzymania. Badania na sportowcach amatorach pokazały, że płynięcie ciągiem dystansu 700 metrów może pozwolić zaoszczędzić od 2 do 4 minut w stosunku do zawodników, którzy zatrzymywali się i mieli nieregularne tempo płynięcia.

Nr 5: Drafting (Płynięcie za innym zawodnikiem)

Drafting może być ogromną zaletą podczas pływania. W skrócie polega na tym, aby ustawić się za nogami innego zawodnika lub z głową obok jego bioder. Dzięki wykorzystaniu "cienia hydrodynamicznego" zaoszczędzisz sporo sił. Podczas draftingu, nie trzeba również tracić energii na zbędną nawigację, co pozwala na utrzymanie opływowej, wydajnej pozycji w wodzie.

Z pewnością wykorzystanie tych pięciu zasad pozwoli Ci pokonać dystans pływacki w lepszej formie psychicznej i fizycznej. Pamiętaj jednak, że najważniejsza jest praktyka i regularne trenowanie w wodach otwartych. To z pewnością pozwoli Ci na bezstresowe pokonanie pierwszej dyscypliny zawodów triathlonowych i zachowanie dobrej formy na resztę dystansu.