• slider6

Kawa a triathlon

triathlon_kawaKofeina jest najbardziej rozpowszechnionym stymulantem na świecie. Jakie korzyści może Ci przynieść dobra filiżanka kawy, jeśli chodzi o trening?

Kofeina jest najczęściej używanym stymulantem na świecie. Pomijając negatywny wydźwięk słowa „stymulant”.  Wbrew opiniom kofeina bardzo pozytywnie wpływa na organizm człowieka. Już mała filiżanka kawy podnosi naszą koncentrację, zmienia nastrój i przede wszystkim podnosi naszą zdolność do wysiłku. Regularne spożywanie filiżanki kawy każdego ranka zmniejsza ryzyko występowania wielu chorób, w tym cukrzycy i Parkinsona.

Umiarkowane spożycie kawy jest optymalne dla zdrowia. Ale nawet stosunkowo wysokie spożycie kofeiny nie wiąże się z problemami zdrowotnymi. Oczywiście przedawkowanie kofeiny jest możliwe, niektóre wrażliwe osoby mogą się poczuć źle nawet po małych jej dawkach. Ale co najważniejsze, kofeina może być błogosławieństwem dla triathlonisty podczas, w trakcie i po wysiłku.

Kofeina przed treningiem

Badania dowiodły, że kofeina dostarczone przed treningiem wzmaga wydolność organizmu podczas sprintów, interwałów czy długotrwałego wysiłku. W krótszych aktywnościach kofeina wyraźnie wzmaga aktywność mięśni, przez co prowadzi do lepszych wyników. W czasie długotrwałych aktywności fizycznych opóźnia uczucie zmęczenia przez obniżenie percepcji wysiłku. Kofeina działa tak dzięki zwiększeniu koncentracji endorfiny w mózgu podczas wysiłku. Endorfina wpływa na aktualny nastrój, odczuwanie bólu i samopoczucie.

Ale jest też haczyk, i to duży. Kofeina wzmaga wydolność organizmu sportowca, który nie używa jej regularnie. A więc jeśli jesteś nałogowym kawoszem, musisz odstawić kawę na około tydzień przed wyścigiem. Zalecaną dawkę przyjąć dopiero w dniu startu.

triathlon_kawa1

Kofeina podczas treningu

Niedawne badania obejmowały wpływ kofeiny podczas treningu, a również na przyspieszenie tempa spalania węglowodanów.

Badani rowerzyści otrzymali 6% roztwór glukozy, 6% roztwór glukozy z kofeiną i czystą wodę podczas 2 godzinnego testu. Okazało się, że rowerzyści przyjmujący węglowodany wraz z kofeiną spalali je 26% szybciej od tych, którzy owej kofeiny nie otrzymali. Wynik badań był jednoznaczny. Kofeina przyspiesza absorpcję glukozy, dostarczając tym samym energii dla mięśni w przyspieszonym tempie. Efektem podczas wysiłku jest zdolność do cięższej pracy mięśni przez dłuższy okres czasu bez bycia zmęczonym.

Bazując na tych wynikach sportowcy powinni rozważyć spożywanie kofeiny wraz z izotonikami lub stosować preparaty zawierające w sobie kofeinę(np. Saltstick Plus) podczas wysiłku aniżeli tylko przed nim. Ponieważ spożycie dużej ilości na raz przed lub podczas wysiłku może prowadzić do problemów żołądkowych czy nerwowości.

SaltStickPlus

Zawartość kofeiny 30mg/kapsułka

Kofeina po treningu

Nie mówimy tu o tym, jakie korzyści może nam przynieść kawa spożyta po wysiłku, ale o tym jak kawa wypita przed wysiłkiem wpłynie na nasze samopoczucie zaraz po nim. Niedawne badania dowiodły, że kawa wypita przed wysiłkiem zmniejsza ból mięśni występujący po ćwiczeniach o 50%. Jest to kolejny efekt, który może być niezauważony przez osoby regularnie przyjmujące kofeinę. A więc znów, postaraj się odstawić kawę na tydzień przed wyścigiem czy ważnym treningiem. A będziesz mógł oczekiwać lepszych wyników i szybszej regeneracji mięśni.

Za i przeciw kofeiny:

Plusy:
- Zwiększa wytrzymałość aerobową
- Zmniejsza czas reakcji
- Zwiększa koncentrację
- Zapobiega powysiłkowym dusznością

Minusy:
- Powoduje drżenie rąk
- Może dawać niepożądane efekty po zaprzestaniu przyjmowania
- Ma efekt odwadniający, jeśli zostanie przyjęta kilka godzin przed wysiłkiem