• slider6

Problemy żołądkowe triathlonistów

Wielu z nas z pewnością spotkało się z sytuacją kiedy podczas treningu lub zawodów nasz żołądek fundował nam nieprzyjemne i bardzo męczące reakcje. Kłopoty żołądkowe i biegunka mogą być bardzo kłopotliwe i bardzo niekomfortowe. Mimo to biegunka jest bardzo powszechnym zjawiskiem, szczególnie w biegach maratońskich i triathlonach typu Ironman.

Obwinianie naszego układu pokarmowego może być zasadne, ale tak naprawdę jego niedyspozycja wynika z kilku przyczyn, w tym zmniejszonym dopływem krwi do przewodu pokarmowego, stresu lub niepokoju, skutków zmęczenia treningowego, złego odżywiania się lub odwodnienia.

Badania jednoznacznie pokazują, że ćwiczenia zmniejszają przepływ krwi do narządów trawiennych, a to z kolei zmniejsza wchłanianie środków spożywczych, co powoduje gromadzenie substancji odżywczych w przewodzie pokarmowym, wzdęcia i biegunkę.

Jak uniknąć problemów żołądkowych.

  1. Zmniejszyć spożycie błonnika poprzez unikanie dużych ilości sałatek i warzyw w ciągu 24-48 godzin przed wyścigiem. Chociaż błonnik jest niezbędny dla zdrowej diety, może przyczynić się pobudzenia przewodu pokarmowego w dniu wyścigu.                                                                                                                  
  2. Nie eksperymentuj z dietą w ciągu ostatniego tygodnia przed wyścigiem . Dowiedz się, co działa dobrze na Ciebie i trzymaj się starych nawyków.
  3. Zachowaj odpowiedni poziom nawodnienia. Odpowiednia ilość płynów w organizmie pomaga w przepływie krwi do mięśni potrzebnej do trawienia pokarmu. Jeśli jesteś odwodniony Twoje jelita nie wchłaniają jedzenia prawidłowo.
  4. Uważaj na intensywność wysiłku podczas treningów i zawodów – bardzo wysoki poziom wysiłku tuż po jedzeniu powoduje mniejszy dopływ krwi do jelit, a co za tym idzie gorszego wchłaniania. Dlatego właśnie tak ważne jest, aby dawkować sobie ilość jedzenia podczas treningu. Lepiej jest zjeść kilka mniejszych porcji niż jedną dużą.

Wszystkie przedstawione powyżej porady dotyczące odpowiedniego dbania o układ trawienny są oczywiście tylko przykładami. Tak naprawdę każdy sportowiec jest inny i pewne elementy diety mogą podrażniać jego układ trawienny, wcale nie podrażniając układu trawiennego innego sportowca. Najważniejsza jest z pewnością wcześniejsza analiza reakcji organizmu na dane elementy diety i w żadnym wypadku nie należy eksperymentować przed samymi zawodami czy długim treningiem.