• slider6
  • START
  • Dieta
  • Kontroluj przyrost wagi w okresie zmniejszonej aktywności

Kontroluj przyrost wagi w okresie zmniejszonej aktywności

wagaOkres roztrenowania pomiędzy końcem sezonu startowego a nowym rokiem nie sprzyja utrzymaniu wagi.. Ciężko nie przytyć kilku kilogramów ekstra, jedząc jedzenie z dużą zawartością cukru i tłuszczu, którym wszyscy nas częstują. A co gorsze, większość triathlonistów zmniejsza ilość treningów w tym okresie.

Większość będzie wykonywała jeden trening dziennie. Docelowo do 2-3 treningów na każdy sport tygodniowo. Triathloniści niemający nadmiaru czasu i ci, którzy nie przewidują startów na dystansie ironman’a będą trenowali jakieś 45-90min dziennie z dłuższymi treningami w czasie weekendu.

 

Ze zmniejszeniem wydatku energetycznego i skróceniem treningów i idącym za tym wzrostem wagi możemy sobie łatwo poradzić: Nie jedz nic w czasie treningów trwających do 75min. Zaczynasz trening z wystarczającą ilością zmagazynowanego glikogenu, aby przeprowadzić pełnowartościowy trening. Treningi z niską do średniej intensywności mogą być rozciągnięte nawet do 90min bez dodatkowych węglowodanów.

Węglowodany z napojów energetycznych lub żeli będą niezbędne w czasie dłuższych treningów i wyścigów, ponieważ chcemy, aby zapasy glikogenu w mięśniach starczyły na jak najdłużej. W czasie krótkich treningów 60-75min nawet w bardzo mocnym tempie nie zużyjemy całego zapasu glikogenu. A to co spaliliśmy zostanie odnowione po 24h po treningu. Po cięższych treningach może pojawić się problem z pełnym odnowieniem zapasów glikogenu między treningami, ale nie powinniśmy się tym przejmować w tym okresie.

Powinniśmy również zmniejszyć ilość jedzenia spożywaną po treningu. Tego, że nie jedliśmy w czasie treningu nie możemy skompensować posiłkiem po treningu. Pamiętajmy o piciu płynów, które pomogą regulować temperaturę ciała. Szczególnie polecane są tutaj napoje z elektrolitami i niską zawartością kalorii. Przy minimalizowaniu przyrostu wagi będziemy polegali na zdrowej żywności o wysokiej wartości odżywczej przed i po treningach.

triathlon trening kawa latte

Jednak i to nie rozwiąże całkowicie problemu przybierania wagi w tym okresie. Mimo wszystko 1000kcal latte z lodami, które wypiłeś po południu będzie stanowiło większy problem niż 150kcal które przyswoiłeś podczas treningu. Ale nie popadajmy w obsesję. Lekka zmiana wagi jest całkowicie normalna i zdrowa dla sportowców. To czego chcemy uniknąć to przybranie więcej niż 3kg względem sezonu startowego. Zminimalizuj wzrost wagi teraz, a będziesz miał mniej pracy w czasie przygotowań do kolejnego sezonu!