• slider6
  • START
  • Dieta
  • Kurcze (skurcze) mięśni u triathlonisty

Kurcze (skurcze) mięśni u triathlonisty

triathlon trening kurczeKurcze mięśni mogą pokrzyżować nawet najlepiej ułożone plany. Postaramy się wyjaśnić przyczyny ich występowania i opiszemy jak sobie z nimi radzić.

Kurcze mięśni mogą obejmować każdy mięsień, ale najczęściej występują w łydkach i mięśniach ud. Kurcze mogą trwać od kilku sekund do 15 minut. Kurcz mięśnia może wystąpić wielokrotnie w jednym miejscu. W cięższych przypadkach kurcze mogą prowadzić do bólu pokurczowego.

Ryzyko występowania kurczy jest najwyższe pod koniec intensywnego lub długiego wysiłku. Przykładowo będzie to biegowa część triathlonu.Wszystko wskazuje na to, że zmęczenie odgrywa tutaj kluczową rolę.

Co do zapobiegania kurczom jest niewiele informacji. Naukowcy przebadali 72 biegaczy startujących w ultramaratonie i porównali dane zawodników, u których wystąpiły kurcze i tych, u których owe kurcze nie wystąpiły. Znaleziono małe różnice w poziomach sodu i magnezu we krwi, ale były one tak nieznaczne, że nie mogły one mieć związku z kurczami. Dowiedziono natomiast, że napoje dla sportowców z 6% zawartością węglowodanów i elektrolitów mogą opóźnić występowanie kurczy podczas sportów wytrzymałościowych.

Kurcze w triathlonie

Ostatnie badania miały na celu ustalić przyczyny i ryzyko występowania kurczy u triathlonistów. W jednym z badań uczeni porównali 216 triathlonistów, u których występują skurcze i 217 triathlonistów, u których nigdy owe skurcze nie wystąpiły. Ryzyko kurczy miało związek z niespotykanie wysoką intensywnością ruchu podczas wyścigu, uwarunkowaniami genetycznymi i kontuzjami mięśni. W badaniu porównane były dane treningowe, poziomy minerałów we krwi i zmiany wagi ciała u 44 triathlonistów, u których wystąpiły kurcze i 166 u których kurcze nie wystąpiły. Badacze wywnioskowali, że występowanie kurczy miało związek z lepszymi czasami na wyścigu biorąc pod uwagę podobne wytrenowanie zawodników. Dalsza analiza pokazała, że łączny czas wyścigu i historia występowania kurczy to jedyne niezależne czynniki wpływające na ich występowanie.

triathlon trening kurcze1

Rozciągnij je

Jedna rzecz, co, do której wszyscy są zgodni to to, że regularny stretching pod kątem mięśni podatnych na kurcze pozwala zmniejszyć ryzyko ich występowania. Rozciąganie pozwala również na zatrzymanie kurczy, które już nas dotknęły. Pasywne rozciąganie trwające 15-30s wydaje się być efektywne. Mechanizm nie jest jasny, regularne rozciąganie przedłuża włókna mięśni zmieniając aktywnośc nerwowo rdzeniową. Regularny masaż może być również korzystny, gdyż rozluźnia mięśnie i wspomaga wydalanie produktów przemiany z komórek mięśniowych. Niestety nie ma żadnej magicznej sztuczki na kurcze mięśni. Ale wydaje się, że ściganie się w zdecydowanie wyższej intensywności niż treningi może mieć tu duże znaczenie. Powinniśmy, więc przeprowadzać regularne treningi w wysokiej intensywności, aby zminimalizować ryzyko występowania kurczy.