• slider6

Jajka w diecie triathlonisty

jajko triathlon treningPrzez wiele lat jajka posiadały złą reputację z powodu dużej zawartości cholesterolu. Obecnie wiemy, że cholesterol w jajkach nie podnosi poziomu cholesterolu osób regularnie spożywających jajka. Co więcej, jedno tylko jajko zawiera 17 gram białka i pełen zestaw aminokwasów.

Poprzednio uważano, że jajka podnoszą poziom cholesterolu we krwi, który to jest główną przyczyną chorób serca. Kolejnym mitem było to, że cholesterol uważano za tłuszcz. Nic bardziej mylnego. Cholesterol jest lipidem, woskowatą substancją, która ma niewiele wspólnego z tłuszczami. Obecnie naukowcy wiedzą, że cholesterol w jedzeniu nie jest bezpośrednio połączony z poziomem cholesterolu we krwi.

jajko triathlon trening 1

Kilka faktów o cholesterolu

Cholesterol wcale nie musi być zły. Człowiek potrzebuje go do odbudowy ścian komórek, izolacji włókien nerwowych i wielu innych rzeczy. Mamy dwa rodzaje cholesterolu. Dietetyczny i cholesterol zawarty we krwi. Dietetyczny cholesterol znajduje się w wielu potrawach, np. w mięsie, rybach, jajkach i produktach mlecznych. Cholesterol krwi jest produkowany w wątrobie i krąży w naszym krwioobiegu. Cholesterol zawarty we krwi dzielimy na ten o wysokiej gęstości i niskiej gęstości. Cholesterol niskiej gęstości jest uważany za ten „zły”, gdyż przylepia się do ścianek żył. Dowody pokazują, że spożywanie dużej ilości dietetycznego cholesterolu nie podnosi jego poziomu we krwi. A więc co podnosi poziom cholesterolu we krwi? Teoria głosi, że są to tłuszcze nasycone.

Wartości odżywcze

Jajka zawierają znaczne ilości odżywcze. Nie składają się tylko z tłuszczu i białka. Zawierają szereg istotnych minerałów i witamin.

Witaminy:

A Dobra dla skóry i wzrostu

D Wzmacnia kości zwiększając wchłanianie wapnia

E zapobiega utlenianiu się komórek

B1 Wspomaga uwalnianie energii z węglowodanów

B2 Wspomaga uwalnianie energii z tłuszczu i białka

B6 Wspomaga metabolizm białek

B12 Bardzo ważna witamina dla włókien nerwowych i ciałek krwi

Minerały:

Żelazo Niezbędne przy tworzeniu czerwonych krwinek

Cynk dobry dla stabilności enzymów i niezbędny przy dojrzewaniu seksualnym

Wapń wzmacnia kości i zęby

Jodyna kontroluje hormon tarczycy

Selen tak jak witamina E zapobiega oksydacji komórek

A więc teraz znamy prawdę na temat jajek. Kiedyś wróg, teraz przyjaciel. Jajka są znakomitym źródłem cennego białka i wielu innych ważnych składników. Są one zdrowe, jeśli oczywiście zachowamy umiar.