• slider6

Jabłka - czyli zdrowy triathlonista

triathlon_jablkoJedno jabłko dziennie powinno być rutyną u triathlonisty. Działa ochronnie na komórki, zmniejsza ciśnienie krwi i zwalcza wiele chorób.

Jabłka są ulubionym owocem w gospodarstwach domowych. Są niezastąpionym źródłem polifenoli – z tego też względu jabłka cieszą się zainteresowaniem specjalistów ds. zdrowia i żywienia.

Polifenole są antyoksydantami chroniącymi nasze komórki i DNA przed uszkodzeniami związanymi z utlenianiem. Dieta bogata w polifenole chroni przed wieloma chorobami, jabłka zmniejszają ryzyko zachorowania na choroby serca, astmę, cukrzycę i raka jelit. Badania dowiodły, że dieta bogata w jabłka jest pomocna w zapobieganiu chorobom układu trawiennego. Również dowiedziono, że polifenole zawarte w jabłkach hamują rozwój komórek nowotworowych.

triathlon_jablko1

Obiektem zainteresowań naukowców były również włókna pektyny zawarte w jabłkach.  Te rozpuszczalne włókna odgrywają bardzo ważną rolę w prawidłowej pracy jelit. Pomagają również kontrolować poziom cholesterolu. Pektyna sprawdza się również w dietach odchudzających. Pozwala na poczucie sytości przez dłuższy okres czasu.

Najnowsze badania dowodzą, że jabłka zwiększają poziom tlenków azotu, usprawniają działanie naczyń krwionośnych i obniżają ciśnienie tętnicze.

Kalorie

Średniej wielkości jabłko zawiera około 80kcal. Zawiera 21 g węglowodanów, żadnego białka ani tłuszczu.

Witaminy i minerały

Jabłko zawiera 8 mg witaminy C, 50% znajduje się w skórce, a więc jedzmy nieobrane jabłka. Jedno jabłko zawiera również 10 mg wapnia, 10 mg fosforu, 159 mg potasu i 73 jednostki witaminy A.