• slider6
  • START

Jak przewidzieć czas ukończenia pierwszego IRONMANa

Ironman finishPierwszy start na dystansie pełnego Ironmana (3,8km pływania, 180km jazdy na rowerze i 42,2km biegu) to podróż w nieznane. Bardzo długi dystans, brak wiedzy dotyczącej zachowań naszego organizmu podczas ekstremalnego wysiłku oraz stres związany ze startem na tak wymagających zawodach powodują, że nie jesteśmy w stanie ocenić na co nas stać oraz w jakim czasie możemy ukończyć zmagania.

W takiej sytuacji z pomocą przychodzą naukowcy, którzy analizując wyniki na innych dystansach triathlonowych i biegowych stworzyli wzór określający nasze potencjalne możliwości uzyskania konkretnego czasu podczas docelowego startu.  Oczywiście jest to tylko wzór, który bierze pod uwagę dużą grupę zawodników, ale z pewnością może pomóc wstępnie oszacować nasz wynik na mecie.

Można by pomyśleć, że najlepszym sposobem oszacowania wyniku na pełnym dystansie jest po prostu analiza naszych wyników w poszczególnych dyscyplinach i ich połączenie dodając dodatkowo procent do ogólnego wyniku. Okazuje się jednak, że ten tok myślenia jest błędny. Morderczy dystans w Ironman oznacza, że nasz organizm będzie narażony na wielkie zmęczenie mięśniowe i psychiczne, skurcze, niedobory energetyczne, obtarcia i odwodnienie,  a to wszystko wpływa na trudność oszacowania końcowego wyniku rywalizacji.  

Sztuka przewidywania

Potrzeby organizmów zawodników startujących na dystansie Ironman zawsze fascynowały naukowców sportowych. W 2010 roku naukowcy przeprowadzili badania mające na celu określenie w jaki sposób nowicjusze startujący na koronnym dystansie mogą określić swój czas ukończenia zawodów. Naukowcy przebadali 83 mężczyzn amatorsko zajmujących się triathlonem. Badania zostały przeprowadzone w 2009 roku podczas Ironman Szwajcaria. Dzień przed wyścigiem wszyscy badani zostali zważeni, zmierzeni, określono ich BMI oraz procent udziału tkanki tłuszczowej w ogólnej masie ciała.

Przez okres jednego roku przed startem zawodnicy prowadzili kompleksowe dzienniki treningowe, w których zapisane były dane dla każdej sesji treningowej, w tym odległość, czas trwania i średnia prędkości sesji. Naukowcy zebrali również dane w postaci najlepszych wyników na dystansie triathlonu olimpijskiego i biegowego maratonu. Po zakończonych zawodach analizie poddane zostały wszystkie wyniki poszczególnych etapów rywalizacji, a także czas końcowy całych zawodów. Wnikliwa analiza pozwoliła określić, które zmienne bezpośrednio wpływają na czas końcowy.

Okazało się, że czasy osiągane na dystansie triathlonu olimpijskiego oraz biegowego maratonu mają bezpośrednie przełożenie na wynik na dystansie Ironman. Ponadto, również średnia prędkość podczas treningów, miała odzwierciedlenie w wynikach, chodź w mniejszym stopniu. Po przeprowadzeniu wnikliwych badań, analiza statystyczna wykazała, że te trzy zmienne wyjaśniały w 64% wyniki osiągane podczas startu na pełnym dystansie. Takie wyniki zaskoczyły naukowców, którzy spodziewali się, że w głównej mierze to procent tkanki tłuszczowej, objętość treningowa oraz najlepszy wynik na dystansie olimpijskim, będą odzwierciedlały wynik w Ironman.

Dystans Olimpijski + maraton = IRONMAN

Dotychczasowe badania wskazywały na bezpośrednie przełożenie rekordów życiowych w maratonie i dystansie olimpijskim na czasy osiągane w triathlonach długodystansowych ale bez ich korelacji ze sobą. Przeprowadzone w 2012 roku badania na 53 kobietach amatorsko uprawiających triathlon wykazały, że połączenie tych dwóch wyników może dać jeszcze precyzyjniejsze dane. Dzięki osiągnięciu takich wniosków naukowcy określili najbardziej dopasowany wzór służący do obliczenia czasu potrzebnego do ukończenia dystansu Ironman. Wpisując dane do wzoru należy pamiętać, że wartości powinny być przedstawione w minutach

Przewidywanie czasu  na dystansie Ironman = 186,3 + 1,595 x (Rekord życiowy na dystansie triathlonu olimpijskiego) + 1,318 x (Rekord życiowy w maratonie).

Na przykład: Jeżeli nasz rekord życiowy w maratonie to 3 godziny (180min), a rekord życiowy na dystansie olimpijskim to 2 godziny 30minut to nasz przewidywany czas ukończenia Ironmana to:  186,3 + 1,595 x (150minut) + 1,318 x (180min) = około 662minuty czyli około 11 godzin.

Oczywiście, poniższy wzór nie gwarantuje w 100% osiągnięcia wyliczonego wyniku, ale dla początkujących triathlonistów, którzy już wcześniej ukończyli maraton i triathlon na dystansie olimpijskim to szacunek na, którym można bazować. Przy tak długim wysiłku jakim jest Ironman na końcowy wynik wpływają czynniki zewnętrzne, tzw. dyspozycja dnia i inne elementy indywidualne dla każdego startującego zawodnika. Warto jednak określić ramy czasowe by wstępnie określić nasze możliwości w dniu startu docelowego.