• slider6
  • START

Zawody - walcz o jak najlepszą pozycję!

triathlon trening zawodyAmatorski triathlon w Polsce rozwinął się jak nigdy wcześniej, wzrosła również konkurencja wśród amatorów. Nieważne czy walczysz o pierwszą dziesiątkę, pierwszą 100 czy też z kolegami, każda sekunda się liczy.

Szczególnie, gdy popatrzymy na coraz to lepsze czasy zawodników w kraju. Poniżej prezentujemy klika cennych rad i sposobów jak zgubić konkurencję i urwać cenne sekundy, aby przesunąć się w górę tabeli wyników i wygrać z samym sobą.

Pływanie

Wyścigi wytrzymałościowe zachęcają do równego rozkładania sił, ale można zyskać przewagę z nierównego tempa, szczególnie podczas pływania. Chcesz, aby Twoi konkurenci nie mogli korzystać z draftingu? Postaraj się ich zgubić bardzo szybkim startem. Słabsi pływacy chcący skorzystać z draftingu powinni się przygotować na 250m bólu, aby dogonić mocniejszych zawodników. Po pierwszym nawrocie na ogół tempo się uspokaja. Bez względu na taktykę, jaką przyjmiesz, musisz być przygotowany do zróżnicowanego wysiłku. Częste treningi interwałowe przygotują Twoje ciało do zmiennego tempa i co ważniejsze pozwolą na szybszą regenerację po okresach zwiększonego tempa.

triathlon plywanie

Rower

Na większości wyścigów drafting rowerowy jest zabroniony. Bycie, więc konkurencyjnym wymaga nieco więcej niż dogonienie koła przed sobą. Sprawdzenie trasy przed zawodami jest obowiązkowe. Pomoże to nam w dobraniu odpowiedniego sprzętu. Na trasie z dużą ilością zakrętów i podjazdów rower szosowy może się okazać lepszy od triathlonowego. Przed wyścigiem koniecznie sprawdź stan techniczny roweru. Nasmarowanie łańcucha i odpowiednie ciśnienie w oponach. Wszystkie te drobne poprawki dają nam przewagę czasową podczas wyścigu. I na koniec, pamiętajmy o aerodynamice. Im szybciej jedziemy tym opory powietrza będą większe.

Bieganie

Szybkie tempo podczas biegu może być dobrą bronią psychologiczną. Rywale za Tobą poczują się zdemotywowani, tak samo jak ci, których będziesz wyprzedał. Większość sportowców zwalnia w drugiej połowie biegu, wyprzedź ich na początku a nie będziesz musiał się nimi później przejmować. Kiedy biegniesz z kimś „łeb w łeb” staraj się odczytywać subtelne znaki tego jak wiele daje z siebie Twój rywal. Wyprzedzaj w strategicznych miejscach jak podbieg czy strefa żywienia. Aby zgubić swoich rywali będziesz musiał dać z siebie 100%. Kiedy po 3-4 próbach urwania konkurenci dalej depczą Ci po piętach oznacza to, że nie dajesz z siebie wszystkiego lub mają oni lepszą od Ciebie kondycję…

Porady ogólne

Doświadczeni zawodnicy mają wiele asów w rękawie na poprawę osiągów. Np. odstawienie kofeiny na tydzień przed zawodami, wtedy po przyjęciu jej w czasie zawodów działa ona ze zdwojoną siłą. Ale najważniejsze jest abyś wszystko co nowe sprawdził wcześniej na treningach.

Przykładowe ćwiczenia:

Pływanie – Symulacje startów. Rozgrzej się przez 10 min pływania. Następnie 5x200m w postaci 50m maksymalnego tempa i 150m w tempie takim jak na 1500m. Długie odpoczynki (5min lub więcej) pomiędzy seriami dla pełnej regeneracji.

Rower – 25km czasówka. Rozgrzej się, a następnie przejedź 25km w wyścigowym tempie. Jest to odpowiedni dystans, aby dał efekty i odpowiednio krótki, aby zregenerować się po nim w ciągu 2 dni.

Bieg – Zbiegi z góry. Rozgrzej się 10min joggingu. Znajdź trawiastą łąkę z lekkim nachyleniem i wykonaj 3 serie po 10x100m w dół. Staraj się przyspieszać przy każdym powtórzeniu tak, abyś przy ostatnim miał maksymalne tempo. Dobre ćwiczenie na trening szybkości.

Zmiany – Ustaw swój rower na trenażer i wykonaj 5 serii po 5km przeplatane 2min biegiem. Tempo jest bez znaczenia, lecz pamiętaj aby mierzyć czas podczas zmian.