• slider6
  • START
  • Bieganie
  • Czy trening biegowy powinien być oparty o czas czy dystans?

Czy trening biegowy powinien być oparty o czas czy dystans?

zegarek biegowyTreningi oparte na czasie i dystansie mogą posiadać zupełnie różne funkcje. Trening oparty na czasie może wpływać na inne cechy motoryczne w stosunku do treningu opartego o dystans. W powyższym artykule zastanowimy się, którą opcję treningu powinniśmy wybrać by stać się lepszymi biegaczami, triathlonistami.


Jedną z najbardziej powszechnych debat w treningu biegowym jest pytanie czy lepiej trenować w oparciu o czas czy dystans?. W świecie biegów ultra główne jednostki treningowe oparte są o czas. Im dłuższe zawody tym biegacz więcej czasu spędza na treningach. (W 24-godzinnych wyścigach, biegacz, który przebiegnie najdłuższy dystans w określonym czasie wygrywa) Popularność oceniania treningu za pomocą odległości być może bierze się ze względu na fakt, że większość tras i zawodów, określanych jest  przez ich długość. Z pewnością będzie Ci ciężko znaleźć plan treningowy, który nie zawiera szczegółów, takich jak ilość  powtórzeń 400-metrowych, interwałów biegowych na zadanym dystansie czy zdefiniowanej odległości długiego wybiegania.

W nadziei, na to, że jednak występują pewne różnice między treningiem w oparciu o czas i odległość, Medicine & Science in Sport opublikowała badania, w których analizie poddała  grupę 38 dzieci w biegu na 750 metrów. Mimo, że większość z nas to bardziej zaawansowani biegacze niż grupa dzieci to wyniki, które zostały opublikowane mogą być przydatne w treningu triathlonisty i biegacza.

W pierwszej próbie wszystkie 38 dzieci musiało przebiec dystans 750 metrów najszybciej jak to tylko możliwe. Następnie grupa tych samych dzieci została podzielona na dwie grupy-pierwsza miała do przebiegnięcia ten sam dystans 750-metrowy, a druga miała przebiec maksymalny dystans ale w czasie uzyskanym w pierwszej próbie. Pierwsza grupa przebiegła dystans bardzo zbliżony do 750 metrów.. Druga grupa, która biegłą w oparciu o czas, pokonała dystans znacznie mniejszy niż za pierwszym razem. Badacze doszli do wniosku, że prawdopodobnie wynika to z faktu, że odniesienie do czasu jest mniej namacalne, a więc ciężej jest ocenić tempo biegu niż w przypadku biegu na zadanym dystansie, gdzie, na przykład, można zobaczyć linię mety. Okazuje się, że bieg na zadanym dystansie będzie zawsze szybszy niż w przypadku biegu opartym o czas.

Analizując różnicę pomiędzy treningiem opartym o czas i odległość, badania pokazują, że każde z tych rozwiązań ma swoją funkcję w zależności od pożądanego efektu. Istnieją różne etapy w cyklu treningowym i sezonowym, kiedy sportowiec musi trenować na czas lub odległość. Naukowcy sugerują, że trening na podstawie czasu jest w szczególności przydatny, gdy zawodnik jest w trakcie roztrenowania lub budowania bazy tlenowej, albo wraca do biegania po urazie. W ten sposób sportowiec nie analizuje tempa biegu i może delikatniej wejść w reżim treningowy bez konsekwencji zdrowotnych.. Dodatkowo to bardzo pomaga mentalnie.

Im bliżej sezonu startowego tym więcej treningów opartych o dystans. Podczas takich treningów czas biegnie ale trening oparty na odległość może dać ważne informacje zwrotne dotyczące poziomu sprawności sportowca i przewidywanych czasów podczas wyścigu. W ten sposób dochodzimy do wniosku, że w sezonie jest czas na treningi oparte zarówno o dystans jak i czas. Poniżej przedstawiamy kilka jednostek treningowych opartych na czasie i dystansie:

Czas:

Bieg regeneracyjny: Wyłącz zegarek, pulsometr i po prostu ciesz się biegiem. Treningi te powinny być spokojne pozwalając przy tym wrócić do stanu regeneracji po ciezkich jednostkach treningowych

Fartlek: Z natury ten typ treningu łatwiej opierać na czasie. Nie powoduje to podkręcania tempa.

Tempo: Tego typu trening bazujący na czasie pozwala sportowcowi poznać swoje tempo i rytm biegu.

Dystans:

Interwały: odcinki biegane na bieżni bądź zmierzonym odcinku dają możliwość określenia poziomu sportowego i pozwalają określić potencjalny wynik na zawodach.
Testy biegowe: Tego typu treningi polegają na przebiegnięciu zadanego dystansu w jak najkrótszym czasie. Pozwalają określić poziom sportowy zawodnika

Czas lub dystans:

Biegi długie: W okresie poza sezonem, lub gdy masz uraz, biegi długie możesz oprzeć na czasie. Jeśli jesteś w połowie sezonu, i szykujesz się do startu lepiej tego typu treningi oprzeć na kilometrach