Biegaj jak elita - trening psychiki
  • slider6

Biegaj jak elita - trening psychiki

triathlon trening mentalny 1 Silna psychika – to zdolność do spokojnego i trzeźwego myślenia w niesprzyjających warunkach. To również zdolność do podejmowania dobrych decyzji pod presją. Występuje naturalnie u niewielkiej liczby sportowców, reszta musi ją wypracować. Szczęśliwie każdy może wypracować u siebie silną psychikę.

A kiedy już to zrobi, szybko poczuje różnicę. Szczególnie pomocne będzie to podczas biegu, najbardziej wymagającej psychicznie dyscypliny w triathlonie. Jeśli często prowadzisz ze sobą monolog, czy dasz radę, czy jesteś wystarczająco dobry przyda Ci się lekki trening psychologiczny. Zwiększy on zarówno radość z uprawianego sportu jak i polepszy osiągi.

Trening psychologiczny

Podczas wyścigu wytrenowany umysł rozdzielony jest pomiędzy 2 obszary. Skupienie (obserwacja ciała, określenie pozycji, ocena konkurentów) i rozpraszanie. Rozpraszanie jest bardzo ważnym elementem, ponieważ radzenie sobie z bólem i odwrócenie uwagi umysłu od negatywnych uczuć jest kluczowe. Odwracać uwagę umysłu możemy na wiele sposobów. Może to być nawet liczenie kroków lub odliczanie od 100 do 0.

Ciesz się z tego, co robisz

Pierwsze, czego powinieneś się pozbyć to uczucie tego, że cierpisz bardziej niż inni. Powinieneś przestać sobie współczuć. Następną ważną rzeczą jest nauczenie się czerpania przyjemności z tego, co robisz. Nikt nie zmusza Cię do biegania, jeśli tak tego nienawidzisz to przestań. Dużo problemów bierze się z tego, że sportowcy nie czerpią przyjemności z biegania. Postaraj się je pokochać. Mów sobie przed każdym biegiem, że będziesz czerpał z tego przyjemność i jako cel ustal sobie uśmiechanie się przez cały bieg.

Zrozum siebie

Zrozum, co sprawia, że biegnie Ci się dobrze. Wymyśl 3 lub 4 rzeczy, które sprawiają, że biegnie Ci się lepiej. Przykładowo może Ci się biec lepiej, podczas gdy masz rozluźnione ramiona, rozkładasz wyścig na 400m odcinki itp. Kiedy zidentyfikowałeś już te czynniki staraj się używać je w formie listy do zrobienia co 30-60sekund. Pomoże Ci to odwrócić uwagę i nie koncentrować się na bólu czy zmęczeniu.

Zrozum ból

Oczywiście mocny bieg będzie bolesny, ale będzie jeszcze bardziej bolesny, jeśli skupisz się na bólu. Jeśli określisz co Cię boli i dlaczego, łatwiej będzie Ci radzić sobie z bólem. Musisz również szukać rozwiązania tego bólu. Przykładowo, jeśli bolą Cię ramiona powodem może być to, że masz je zbytnio uniesione.

Cel a proces

Spora liczba sportowców popełnia błąd skupiając się na celu, a nie na procesie, który do niego prowadzi. Zaawansowani sportowcy stawiają sobie cel, a następnie skupiają się nad tym jak mają zamiar go osiągnąć. Twoim celem może być ukończenie wyścigu na podium w swojej grupie wiekowej. Aby tego dokonać twój czas będzie musiał wynosić poniżej 40 min na każde 10km, obecnie twój czas to 43 min. Procesem jest znalezienie sposobu na zyskanie tych 3 minut. Podczas treningów będziesz zwiększał stopniowo dystanse, pracował nad równym tempem i analizował technikę. Będziesz stosował to wszystko podczas wyścigu. Sportowcy skupieni na celu mogą odnieść sukces tylko wtedy, kiedy wszystko pójdzie zgodnie z planem. Kiedy coś nie idzie po ich myśli czują się przytłoczeni, nie mają planu jak wyjść z opresji. Ich pewność siebie jest zaburzona przez czynniki zewnętrzne. Sportowcy skupieni na procesie osiągają dobre wyniki w każdej sytuacji. Bez względu czy mają szczęście czy nie. Wiedzą, co muszą zrobić aby osiągnąć cel i nad czym powinni się koncentrować. Nie pozwalają, aby zewnętrzne czynniki, na które nie mają wpływu na nich oddziaływały.

triathlon trening mentalny

Zdobądź perspektywy

Triathlon jest obsesyjnym sportem. Wymaga dużo czasu i poświęcenia zarówno podczas treningów jak i wyścigów. Łatwo jest pomyśleć sobie, że triathlon jest najważniejszą rzeczą na świecie. Jeśli tak myślisz, możesz czuć się pod presją. Kluczowym aspektem mentalnego przygotowania jest realizowanie sobie, że jedziemy po prostu na rowerze. Nieodkrywany nowej planety, nie jedziemy na wojnę. Nie zaprzątamy sobie wtedy umysłu niepotrzebnymi rozważaniami, skupiamy się na tym, co w tej chwili jest istotne.

Daj z siebie wszystko

Każdy trening jest okazją to przećwiczenia wyścigu. Aby przygotować umysł na ryzyko, że coś pójdzie nie tak, możemy wyobrażać sobie podczas treningu sytuacje gdy rywale nas wyprzedzają lub inne niespodziewane kłopoty. Starajmy się wytworzyć poczucie, że jeśli nie daliśmy z siebie wszystkiego(bez względu na wynik) to poszło nam fatalnie. Jeśli skończyliśmy nawet na ostatniej pozycji, ale daliśmy z siebie wszystko to poszło nam fantastycznie. Pozwoli to nam skupić się na własnych osiągach a nie na rezultacie.

Klucz do sukcesu

Skupiajmy się na tym, do czego jesteśmy zdolni, a nie na tym co robią inni. Silna psychika jest umiejętnością, którą da się wytrenować, tak jak każdy inny aspekt triathlonu. Jest powód, dlaczego ci sami sportowcy wygrywają duże wyścigi. Tak, są utalentowani, tak jak wielu ich rywali. Różnica tkwi w ich podejściu psychologicznym. Radzą sobie znakomicie pod presją. Jeśli chcesz im dorównać czas najwyższy zrozumieć swój umysł.